— Da vi begynte på skolen i høst fikk vi streng beskjed om at kjøretimer ikke er gyldig fravær, forteller Kaja Ramfjord Larsen (18) til Fædrelandsvennen.

Sammen med tvillingsøsteren Kine holder de på å ta kjøretimer, og håper at de kan få sertifikatet så fort som mulig. Men den nye fraværsgrensen som sier at elevene ikke kan ha mer enn 10 prosent udokumentert fravær, gjør at søstrene må ta mesteparten av kjøretimene på kveldstid eller i helgene. Det er de ikke alene om.

Doblet etterspørsel

Per Kristian Folkvord er daglig leder for Gulbil Trafikkskole i Kristiansand som nå kjører kampanjen «Lappen uten fravær». Trafikkskolen har tilbudt kvelds- og helgetimer i 1,5 år, men merker at etterspørselen har økt siden august da den nye fraværsgrensen trådte i kraft.

- Jeg vil si at etterspørselen har doblet seg, sier han og presiserer at kveld- og helgeundervisningen kommer som et supplement til dagtimene. For det er om dagen det er mest trafikk, og elevene trenger å øve på å kjøre i et normalt trafikkbilde.

Vi burde ikke straffes fordi vi vil ta lappen

Ifølge trafikkskolenes bransjeorganisasjon, Trafikkforum, er tendensen den samme nasjonalt.

— Fraværsgrensen har ført til unormalt mye etterspørsel om kjøring i kveld og helger. Dessuten er det unormalt mange som avbestiller timene på dagtid, opplyser daglig leder for Trafikkforum, Stig Anders Ohrvik.

Frustrerende

Søstrene Ramfjord Larsen treffer Fædrelandsvennen lørdag sammen med sin kjørelærer fra Gulbil, Torill Skau. De er skjønt enige om at kjøretimene burde gi gyldig fravær.

— En del av kjøreundervisningen er obligatorisk, og det må vi gjøre på dagen. Det kan vi ikke noe for. Vi burde ikke straffes fordi vi vil ta lappen, mener søstrene.

Kaja Ramfjord Larsen mener kjøretimer burde gi gyldig fravær. Det er kjøreskolelærer Torill Skau helt enig med henne i. Foto: Eva Myklebust

Torill Skau merker at etterspørselen på kveldstid øker, men sier at det ikke alltid er like enkelt for henne å tilpasse arbeidsdagen.

— Vi prøver å få det til, men jeg har barn, så det er jo ikke alltid det passer. Denne regelen er frustrerende både for oss og for elevene, sier hun, og minner om at det er lurt å starte opplæringen så tidlig som mulig. Statens vegvesen anbefaler at man begynner med kjøretimer, og at man fordeler timene over to år.

- Vil gå greit

Tidligere denne uka skrev en opprørt kjøreskolelærer fra Nord-Norge et åpent innlegg til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, der han uttrykker bekymring for konsekvensene av fraværsregelen, når elevene ikke får nok trening dagtid.

Det er viktig at elevene får opplevelser og erfaringer som gjør dem gode til å samhandle i trafikken. Det er vanskelig når man er alene.

Til NRK sier ministeren at han mener de nye fraværsreglene gjør det mulig å være borte fra en del timer uten å miste karakter. Han mener det også handler om prioritering:

— Jeg tror ikke dette vil ramme trafikksikkerheten eller føre til at færre elever vil ta lappen. Det har aldri heller vært slik at man får gyldig fravær på skolen for å ta sertifikatet. Jeg tror dette kommer til å gå ganske greit, sier kunnskapsministeren til NRK.

Bekymret for trafikksikkerheten

Trafikkskolenes bransjeorganisasjon, Trafikkforum, mener den nye fraværsregelen kan gå ut over trafikksikkerheten.

Stig Anders Ohrvik er daglig leder for trafikkskolenes bransjeorganisasjon, Trafikkforum. Foto: Pressefoto

— På grunn av trafikkopplæringen i Norge, er vi unike på trafikksikkerhet. Vi er bekymret for at den nye fraværsgrensen skal gi utslag på den gode statistikken, sier Stig Anders Ohrvik, daglig leder for Trafikkforum til Fædrelandsvennen. Organisasjonen er ikke begeistret for at elevene må kjøre mer på kveldstid og i helger.

— Det er viktig at elevene får opplevelser og erfaringer som gjør dem gode til å samhandle i trafikken. Det er vanskelig når man er alene. Den normale trafikken møter man vanligvis på dagtid i ukedagene. Når kjøreskolene presses til å ta flere timer på ettermiddagen og om kvelden, er ikke undervisningen like god, fordi det er vanskelig for elevene å være friske og uthvilte etter en lang dag på skolen. Det er et paradoks når man helst ikke skal kjøre når man er trøtt og uopplagt, sier han og legger til at de ønsker at trafikkundervisningen kan samordnes med videregående opplæring.