– Godstogtransport vil være en viktig faktor for å få økonomi inn i prosjektene, sier Tom Stillesby, leder av høyhastighetsutredningen, til Aftenposten.

Ifølge Stillesby vil denne løsningen i tillegg avlaste veiene for godstransport slik at høyhastighetstoget også vil gi en miljø— og sikkerhetsgevinst.

Mens et lyntog skal kunne kjøre i over 300 kilometer i timen, vil godstogene på de samme linjene holde 120 kilometer i timen. Løsningen blir derfor å bygge dobbeltspor.

Men det kan likevel være problematisk å blande tog med så ulik hastighet på samme bane, mener Bo Lennart Nelldal, professor i togtrafikkplanlegging ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Han mener togene bør kunne kjøre i 160 kilometer i timen hvis de ikke skal komme i veien for hverandre.

Samtidig minner han om at en eventuell utbygging av høyhastighetsbaner vil frigjøre plass på det eksisterende jernbanenettet som kan brukes til godstrafikk.