Ambisjonene er høye når Bob Marley blir ansiktet utad for merkevaren Marley Natural . Selskapets produkter skal markedsføres og selges internasjonalt.

Marley Natural regner med å starte salget av varene sine neste år. I tillegg til selve marihuanaen, skal selskapets produktlinje bestå av kremer, salver, brukerutstyr og tilbehør, alt inspirert av den jamaicanske reggaestjernen som døde i 1981.

Det melder flere amerikanske og britiske medier tirsdag, deriblant The Guardian og NBC News.

Marihuanen skal dyrkes og distribueres lokalt i land og områder der det er lovlig. De øvrige produktene skal eksporteres og selges også andre steder. kontorene til Marley Natural ligger i New York.

En rekke amerikanske delstater har de siste årenegjort bruk av marihuana til medisinsk bruk lovlig. Noen av dem håver allerede inn penger på legalisering.

Investerer utelukkende i cannabis

Cedella Marley, som er Bob Marleys datter, sier at hennes far ville vært «glad for å se at folk forstår urtens helbredende virkning».

Investorgruppen Privateer Holdings, som utelukkende investerer i cannabisindustrien, er gått inn på eiersiden i Marley Natural.

Til hjelp med markedsføringen har Marley Natural hyret samme byrå som brukes av skomerket New Balance og kafebarkjeden Starbucks, ifølge NBC News.

Ser for seg å konkurrere med Starbucks

Toppsjef Brendan Kennedy i Privateer Holdings har stor tro på investeringen sin. Marley er nemlig verdens niende mest lønnsomme, døde kjendis, ifølgeForbes.

— Rundt 70 prosent av alle amerikanere bor i stater der cannabis i en eller annen form er lovlig. Marley Natural kan en dag bli en merkevare som konkurrerer med Starbucks og alkoholmerkene som vokste frem etter forbudstiden, sier Kennedy, ifølge The Guardian.

Kennedy begynte å snakke med Marley-familien om å starte et marihuanaselskap i fjor. Familien skal på det tidpunktet ha vært misfornøyde med den ulisensierte bruken av Bob Marleys navn i marihuana-utsalg rundt om i verden.

Les også: