Hvorfor formidle via video?I disse dager er nesten alt på nett eller mobil. Vi har e-bøker og MP3-lydbøker. Biblioteket representerer i det moderne samfunn et sted med kunnskap og teknologi. Selv om Booktube er blitt et fenomen på verdensbasis, er det en heller sjeldent brukt kanal i norsk bok- og bibliotekverden.

Jeg kan egentlig bare snakke for min egen del, men jeg føler meg mer komfortabel med å snakke om en bok muntlig enn å formidle en bok skriftlig. Ved å formidle muntlig kan jeg være meg selv og bruke ord som er naturlige for meg. Å snakke foran et kamera er i utgangspunktet ikke så veldig annerledes enn å snakke med et annet menneske.

Å lage en video trenger ikke å ta lang tid. Det kan nesten ta kortere tid å lage en video enn å skrive en passe lang tekst. En anbefaling på video kan nå ut lenger og til flere enn en tekst i lokalavisa eller en anbefaling til en låner på biblioteket. En video åpner for enorme muligheter for å formidle. Bare tenk på alle reklamefilmene på tv.

Hva trenger du for å lage video? Det enkleste er ofte det beste, man kommer langt med et nesten hvilket som helst kamera og et redigeringsprogram. Selv foretrekker jeg å filme med nettbrett, rett og slett fordi jeg slipper å fomle med ledninger. Jeg har prøvd flere forskjellige gratis redigeringsprogram til Android, men etter min erfaring har jeg vært mest fornøyd og hatt best erfaring med iMovie på iPad.

Hvordan lager du en video? For å komme i gang med en video bør du ha en idé eller et budskap. Noe man vil formidle til verden. At en bok fikk terningkast seks i en av Norges største aviser, er ikke like interessant som hva du synes om boka. Hvis du ikke synes noe mer enn at boka er helt ok, vel da har du heller ikke noe å formidle til verden. Deretter er det klart for filming. Får man ikke til alt ved første tagning, er det bare å ta en ny.

Så er tiden kommet for redigering. Det som er så velsignet med redigering, er at man slipper å filme alt perfekt i en tagning. Hvis man har hatt to omganger med filming, den ene snubler man i ordene på begynnelsen og i den neste gjør man noe feil på slutten, så er det bare å klippe og lime til det blir en video hvor både begynnelse og slutt er som du vil ha det. Når videoen er ferdig redigert, er det bare å laste den opp på f.eks. Youtube for så å dele den på bibliotekets hjemmeside og sosiale medier som f.eks. Twitter, Facebook, osv.

Hva bør en video inneholde? En video bør inneholde tre ting:

1. En oppmerksomhetsvekker

2. Begrunnelse

3. En avslutning

Den fæle virkeligheten er at de aller fleste som ser på videoer på Youtube o.l. er lite tålmodige. De bruker kort tid på å bestemme om de i det hele tatt gidder å se videoen ferdig. Knappe 20 sekunder har du på å få den som ser på til å ville se hele videoen. Du må starte med noe som fenger, som holder på seeren. Når du så har fått seeren til å ville se videre, kan du utdype litt mer. Når du føler at du har formidlet det du vil, er det tid for å avrunde videoen på en grei måte.

Lengde? For å holde på spenningen er det greit å gjøre det så kort som mulig, men du må likevel få sagt det du vil formidle. Bare husk at det ikke må bli kjedelig, da gidder ikke folk å se videoen ferdig. Prøv å gjøre videoen 40 sekunder – 1 minutt lang. Hvis du vil lage en lengre video, så kan du så klart gjøre det, men da bør du virkelig ha noe å formidle.

Hvor lang tid tar det å lage en video? Dette er et spørsmål hvor svaret kommer an på hvordan du vil resultatet skal bli. Hvor du vil filme? Hva du skal filme? Vil du ha med bilder, musikk, lydeffekter? Jo mer effekter du tar med, jo lenger tid tar det. Det enkle er ofte det beste. Uansett hvordan du velger å formidle, ikke glem at du må ha noe å formidle og effektene rundt må ikke ta fokuset vekk fra budskapet ditt.

Mine erfaringer Jeg har laget over tjue videoer, og for hver video har jeg lært noe nytt som jeg har dratt nytte av til neste video. Jeg ser stor forskjell på kvaliteten fra min første video om Boktyven av Markus Zusak, hvor nettbrettet skalv, det var dårlig lys, jeg filmet meg selv nedenfra og opp, jeg fikk ikke til å redigere slutten, osv. Samtidig så er jeg veldig fornøyd med hva jeg fikk sagt, og det var det som var hele poenget. Jeg fikk sagt det jeg hadde på hjertet. Det er det som kommer fra hjertet som teller. Effektene er bare for å skape stemning eller forsterke budskapet.

Tips:

- Gjør det enkelt og personlig

- Mange muligheter, men det enkleste er ofte det beste

- Det er lov å gjøre feil

- Det finnes alltid en slettknapp

Caroline Louise Gabrielsen er bibliotekar ved Kristiansand folkebibliotek, og deltaker i nettverket DUS – “Digital utvikling i storbybibliotek”. #DUS – “Digital utvikling i storbybibliotekene” er et samarbeidsprosjekt støttet av Nasjonalbiblioteket. DUS inkluderer Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand. Prosjektet startet i 2013 og avsluttes i 2015.