I filmen ser man en skarp utleveringen av datidens engelske aristokrati og det engelske samfunnets generelt, dets seder og normer, dets hulhet, dets snobbethet, dets moral eller mangel på moral, dets dyrking av det timelige og materielle.

Men det vektlegges mer på de rent menneskelige dramaene som vokser — eller går til grunne - på grunn av snobbethet og kulde kontra ekte følelser.

Sentralt i denne beretningen står Becky Sharp, datter av en begavet, men fattig kunstmaler. Hennes vekst og fall i samfunnet, avslører iskald manipulering og spill med mennesker, som på et sjakkbrett.

Det er en kløktig fortalt historie, der de vesentlige linjene i Thackerays roman er bevart og holde stramt i tømme.

Visuelt er det en vakker film, uten at det vakre kun blir dekorativt. I bunn er det en moralsk film. Nærhet, varme, de menneskelige hensyn, vinner til slutt. Synd å si at det alltid gjelder i livet selv.

Skuespillerlaget glitrer her, ned til den minste birolle. Den overveiende delen av skuespillerne er britiske, nok der å nevne navn som Bob Hoskins, Gabriel Byrne og Eileen Atkins.

Amerikanske Reese Witherspoon som oppkomlingen Becky Sharp besitter fine detaljer og hun har stor situasjonsfornemmelse, men en savner en rolletolkning med større gjennomslagskraft, både i temperament og rent seksuelt. Det finnes i dagens filmverden mange kvinner å velge i på det samme aldrestrinnet. Becky Sharps vesen skal ha det falske, det rovdyraktige i seg. Reese Witherspoons formidler et vesen like lett gjennomskuelig og trist som et barn full av løgner.

Så akkurat den biten er en skuffelse. Forøvrig: En ren nytelse.

Vanity Fair Storbritannia/USA 2004

Regi: Mira Nair

Manus: Julian Fellowes etter William Makepeace Thackerays roman

Skuespillere: Reese Witherspoon, Romola Garai, Gabriel Byrne, Tony Maudsley, Eileen Atkins, Rhys Ifans, Bob Hoskins, Jonathan Rhys-Meyers