Det er mitt ansvar å se meg selv i speilet og handle deretter Det er bare jeg som står ansvarlig for mine egne handlinger og prioriteringer. Mine verdier parkeres ikke i hjemmet mitt, de er en del av meg og preger meg i alle roller jeg har, også i næringslivet.

Mitt handlingsrom styres ikke av andre, det bestemmes av meg selv. Gjennom å forstå og leve etter mine egne verdier og min egen retning, har jeg stor kraft til å få gjennomført endringer. Hvis det er det jeg virkelig vil.

kruse smith00002.jpg

Corporate Social Responsibility (CSR) er et begrep som omfatter bedriftens samfunnsansvar. For meg handler CSR om flere bunnlinjer, engasjement for fellesskapet, gode finansplasseringer, krydret med god, gammeldags filantropi. Grunnlaget for å utøve samfunnsansvar er trygg økonomisk drift. Tjener du ikke penger, har du ikke penger å gi. Så enkelt er det.Jeg er den jeg er, og der ligger også mitt ansvar. I min virkelighet innebærer det å være en av hovedeierne i tredje generasjon på en arbeidsplass med 900 kolleger. I en bedrift som har holdt det gående i over 80 år. Som styreleder i Kruse Smith er det min virkelighet og rolle. Her tar jeg med meg mine verdier og søker å speile dem i egen bedrift. Jeg sår frø av verdier og perspektiver for å underbygge den retning jeg tror på.

Er dette bra? Det vet jeg ikke. Det betyr heller ikke så mye. Men det som absolutt ikke er bra, er likegyldighet og egoisme. Det stenger for engasjement, og det stenger for verdiskapning. Det jeg vet, er at jeg som menneske må ta ansvar ut i fra der hvor jeg står - ikke peke på de andre, ikke legge skylden på noe eller noen der ute et sted og ikke vente på at noe skal skje.

For jeg har makt og mulighet til å sette ting i gang. (Det mener jeg du også har).

La meg gjenta; det viktigste samfunnsansvaret en bedriftseier kan ta er en økonomisk bærekraftig bunnlinje. De aller fleste bedrifter har orden på den — og de jobber iherdig med den hver dag. For meg bringes det inn en ny dimensjon når en bedrift kan rette fokus mot andre bunnlinjer også.

Hva betyr det å ha flere bunnlinjer? Det handler om å måle de positive konsekvensene av bedriftens sosiale engasjement. Hvordan kan vi bruke vår kunnskap til å løse utfordringer vi i dag er kjent med? Slike som miljø - og bærekraft, byutvikling, sosiale- og demografiske endringer og menneskers opplevelse av ensomhet eller det å være utenforstående. Det jeg spør etter som bedriftseier, er hvilke måleparameter og indikatorer som er viktige på kort og lang sikt. Jeg ser med beundring på selskap som HitecVision, som velger å legge en sosial entreprenørbedrift (PaaHjul sykkelverksted i regi av Kirkens Bymisjon i Stavanger) inn i sin portefølje. Et annet eksempel er TD Veen som velger å ta inn fem sosiale entreprenører i sin Sammfunnssentral . Den kanskje mest toneangivende innenfor samfunnsansvar i Norge er Ferd. Et familie-eid norsk investeringsselskap som velger å etablere et forretningsområde Ferd Sosiale Entreprenører - , et pionerarbeid innen arbeide med sosialt entreprenørskap.

For Kruse Smith, som leverer rundt 250 hjem i året, ble det naturlig å se til hjem og boform. Vårt prosjekt _Gaining By Sharing_ (i samarbeid med Helen&Hard arkitekter og Gaia Trondheim) søker å løse utfordringer innenfor miljø, menneske, arkitektur og økonomi. Her fant vi en spennende og troverdig kobling mellom vår kjernevirksomhet som entreprenør og eiendomsselskap, og et nyskapende konsept for bærekraftig boform.

Jeg har tro på at CSR-arbeid hos oss skal handle om å bruke vår kjernekunnskap til mer enn å forsørge en økonomisk bunnlinje. Vi kan aktivt søke kunnskap om nye behov i samfunnet rundt oss. Som arbeidsgiver og samfunnsaktør er det avgjørende at vi bli oppfattet som en bedrift som gir noe tilbake til samfunnet rundt oss, som vi er en del av. Erfaringer fra dette arbeidet og fra andre aktører blir delt i slutten av mars på årets CSR-konferanse i Kristiansand.

Jeg tror ikke jeg er alene om å tenke som dette. En rekke oppslag i media den siste tiden viser det mange har visst en stund, at en ny generasjon eiere er på vei inn flere norske familie-eide bedrifter.

Vi er ikke bare eiere med hodet. Vi er også eiere med hjertet. Vi ønsker en verdimessig kobling mellom det å skape økonomiske resultater og utnytte vårt eierskap til å gjøre verden til et litt bedre og mer bærekraftig sted. En stor ambisjon, sier du? Det eneste riktige, sier jeg.