Stormberg åpnet 20. november en ny butikk i det nye kjøpesenteret Amfi Mandal. Foto: Jarle Martinsen
Butikkene i Kvadraturen vektlegger fagkunnskap og service i konkurransen mot netthandel. Her fra en julepyntet Markens gate. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg tror det er viktig å forstå at handelen allerede nå er annerledes enn den har vært, og det gjelder å være til stede i alle kanaler, sier daglig leder og eier av Stormberg, Steinar Olsen, til Fædrelandsvennen.

Selv åpnet han sin første fysiske Stormbergbutikk i 2006 og nettbutikk to år senere. Stormbergs norske nettbutikk ble kåret til Årets Nettbutikk i Norge både i 2010 og 2013. Fædrelandsvennen skrev mandag om hvordan butikkene i Kvadraturen opplever konkurransen fra netthandel, og hva de gjør for å demme opp mot den. Olsen trekker fram egen nettbutikk og tilstedeværelse som viktige faktorer for å lykkes.

— Tilgjengelighet sentralt

— Har man ikke egen nettbutikk, vil man oppleve en sterk konkurranse. Selv opplever vi sterkere vekst på nett enn i tradisjonelle butikker, og vi har erfart at gode opplevelser på nett fører til økt omsetning også i våre fysiske butikker, forteller Stormberg-gründeren, som mener tilgjengelighet er en sentral faktor for å lykkes.

Stormberg åpnet 20. november en ny butikk i det nye kjøpesenteret Amfi Mandal. Foto: Jarle Martinsen

— Det handler om å være tilstede for kunden der de er, om det er i en fysisk butikk, på mobil, på PC, Mac eller nettbrett, forteller Stormberg-gründeren.

- Endret handlemønster

Han mener endringen man ser i handlemønsteret kan sammenlignes med overgangen fra seilskuter til dampskip på slutten av 1800-tallet.

— Hundrevis av millioner handlekroner flyttes over fra fysisk handel til e-handel. Jeg fikk tidligere i dag en rapport fra nettbutikken vår som viste at vi hadde hundrevis av kunder inne etter midnatt. Det viser at handlemønsteret er helt forandret og at tilgjengelighet 24 timer i døgnet blir viktigere, sier Olsen.

Les også:

Bedre service på nett

At butikkene Fædrelandsvennen har intervjuet i Kvadraturen legger vekt på fagkunnskap og service, mener han er riktig vei å gå, men det samme gjelder vel så mye for nettbutikkene.

Butikkene i Kvadraturen vektlegger fagkunnskap og service i konkurransen mot netthandel. Her fra en julepyntet Markens gate. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er mulig å yte god service og tilby fagkunnskap både på nett og i tradisjonelle butikker. Undersøkelser viser faktisk at kunder ofte opplever bedre kundeservice i nettbutikk enn tradisjonelle butikker, forteller Olsen, og mener at mange nå i juletida foretrekker køfri e-handel fra egen sofa med varer levert på døra eller til nærmeste dagligvarebutikk.

Les også:

Assistert netthandel

Samspillet mellom nettbutikk og fysisk butikk trekkes også fram som en viktig faktor.

— Vi har omlag 6000 produkter tilgjengelig til enhver tid i våre femti Stormbergbutikker. I nettbutikken er det i overkant av 1,1 millioner produkter. Med det vi kaller assistert netthandel i butikk får kundene tilgang til produkter, størrelser og fargekombinasjoner de ellers ikke hadde fått i butikklokalene, sier Olsen.

Webshop-in-shop, som konseptet heter, skulle vært rullet ut allerede, men er forsinket grunnet en travel høst.

— Dette er ett steg videre i å sy sammen fysisk butikk og nettbutikk. Produktet man eventuelt kjøper på nett i en Stormberg-butikk sendes enten hjem til deg eller kan hentes i butikken.

Mer e-handel

Fremover tror Olsen på mer e-handel og færre butikker. - Kvadraturen vil definitivt ha mange butikker fremover, men jeg tror det blir mer fokus på opplevelser og kultur i tradisjonelle handelsområder.