-I 2040 vil det bo nærmere én million mennesker i Stavanger-Kristiansand-regionen, og det vil være mennesker med en fantastisk verdiskapningsevne, sa Finn Aasmund Hobbesland, tidligere direktør for Agder OPS Vegselskap, i sin argumentasjon for ny E 39. Foto: Reidar Kollstad

— Jeg ber om at Statens vegvesen ser på kostnadene ved å bygge for 110 kilometer i timen versus 100 kilometer i timen. Det vil spare tid, og er det noe jentene og gutta i Finansdepartementet skjønner, er det at tid er penger. Jo raskere man kommer fra Kristiansand til Stavanger, desto bedre blir lønnsomheten, og det er de glade for i Finansdepartementet.

Det sa Hoksrud da han onsdag deltok på et samferdselsseminar i Kristiansand i regi av NHO Agder.

— Vi planlegger i utgangspunktet for 100 kilometer i timen, men vil se på 110 i forhold til de signalene som nå kommer. Det er ikke noe stort problem, sier regionveisjef Kjell Inge Davik til Fædrelandsvennen.

- Knallgod kandidat

Også Davik deltok på seminaret der representanter for næringslivet, kommunen, havna og flyplassen informerte ledelsen i Samferdselsdepartementet om behovet for bedre infrastruktur på Sørlandet. Hoksrud steppet inn for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som meldte forfall på grunn av dødsfall i familien, og hadde følgende svar på spørsmålet om ny E 39 legges inn under det nye veiselskapet som etableres i 2015:

— Det er en knallgod kandidat sett i forhold til mulighetene som ligger der for å gjøre ting på nye måter, sa han.

At en bedre vei mellom Kristiansand og Stavanger vil øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten, at den blir kortere, at det kan bygges lange strekk av gangen, og at deler av traseen kan bygges i «jomfruelig» terreng, er blant faktorene som taler for at ny E 39 kan bli blant veiselskapets pionerprosjekter. I tillegg er trafikkveksten sterkere enn prognosene tilsier.

Kamp om pengene

Men slaget er ikke vunnet:

— Vi må ikke glemme at det er gode argumenter for mange andre veiprosjekter i Norge. Jeg tror det vil bli stor kamp om investeringsmidlene, sa Finn Aasmund Hobbesland, leder for by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Hobbesland var direktør for Agder OPS Vegselskap som bygget firefeltsveien fra Kristiansand til Grimstad, og stilte tungt lastet med statistikk og argumenter som taler for en rask og effektiv utbygging av E 39. — Vi må sørge for å dokumentere ordentlig hvilke strekninger som gir størst samfunnsøkonomisk nytte, sa han og serverte en solid dose tall og prognoser om regionens trafikk, produktivitet og befolkingsøkning som alle pekte i samme retning: Ny, firefelts E 39 - fort.

Besparelse

At det også bør kjøres fort når veien er bygget, forklarer Bård Hoksrud slik:

— Bare på de tre strekningene i Vestfold der vi nå har åpnet for 110 km/t, regnes det med en årlig samfunnsøkonomisk besparelse på 46,5 millioner kroner, sier han til Fædrelandsvennen.

Hvordan veiutbygging i det nye veiselskapet skal finansieres er fortsatt en nøtt, og det strides om offentlig-privat samarbeid (OPS) er den beste løsningen fordi staten da kjøper vei på kreditt.

— Det er ikke dumt å bruke kredittkort, men det er dumt å bruke kredittkort dersom du ikke ha mulighet til å gjøre opp for deg. Norge har mulighet til å gjøre opp for seg, sa tidligere OPS-direktør Hobbesland.

- Vi er ingen festbrems

— Vi er veldig glade for at Samferdselsdepartementet har gitt oss klart og tydelig mandat og retning.

Det sa regionveisjef Kjell Inge Davik i Statens vegvesen region Sør, og viste fram brevet datert 16. juni der departementet ber dem planlegge fire felt på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger på strekninger der det hittil har vært lagt opp til to og tre felt.

— Vi er også veldig glade for at Samferdselsdepartementet har gjort det klart at de ikke oppretter det nye veiselskapet fordi de mener veivesenet gjør en dårlig jobb, men fordi de vil løfte enkelte strekninger ut fra de årlige statsbudsjettene og få dem realisert raskt, sa Davik.

— Vi er ingen festbrems, men er godt fremoverlent og klar for nye utfordringer, sa Davik. Veivesenet jobber nå med firefeltsplan fra Kristiansand til Lindesnes, og tar fatt på traseen lenger vestover i løpet av 14 dager.

- Veldig trykk fra Sørlandet

— Det er ingen tvil om at her er det vilje og optimisme, og vi merker et veldig trykk fra Sørlandet, sa Bård Hoksrud på NHO-seminaret.

— Da jeg begynte i transportkomiteen for åtte-ni år siden var dere litt mer forsiktige og beskjedne. Men nå er det en landsdel som er fremoverlent, og det er ingen tvil om at Agderbenken på Stortinget er opptatt av E 39, sa Hoksrud og viste til partikollega Åse Michaelsen som han nærmest konstant har hengende på ryggen.

— Nå er vi kjempeglade for at veivesenet har tatt signalene og planlegger fire felt. Så er det viktig at kommunene følger opp med sine planer, sånn at vi i 2015 kan gå til Samferdelsdepartementet og si «Vær så god. Her har dere E 39 på et fat», sier Michaelsen til Fædrelandsvennen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens ambisjon er oppstart i 2017, og ferdigstillelse i løpet av ti år. Men fortsatt gjenstår en rekke uavklarte spørsmål om finansiering, prioritering og tidsplan som krever politisk behandling.