Miljøet i Korsvikfjorden i Kristiansand har vært selve motoren i utviklingen av det nye arbeidslivet på Sørlandet. Nå krymper det faretruende. Foto: Kjartan Bjelland

— Oljenæringen er en så tung driver i industrien på Sørlandet at kuttene der kommer til å slå inn på alt. Nedgangen kommer til slå inn i boligmarkedet, på privatøkonomien, på handel, på skatteinngangen, på hyttemarkedet og på hele samfunnet. Dette vil slå over i det meste. På kort sikt er det grunn til å være pessimist, sier samfunnsforsker Helge Røed.

Helge Røed Foto: Kristin Ellefsen

«Nedgangstidene lar vente på seg», het det da Konjunkturbarometeret for Sørlandet ble lagt fram i begynnelsen av januar. Intervjuede bedriftsledere rapporterte før jul at de ennå ikke så særlig mange mørke skyer i horisonten. Både bilsalget, julehandelen og salget av dyre hytter har gått så det suser.

— Oljenæringen er en så tung driver i industrien på Sørlandet at kuttene kommer til å slå inn på alt.

Helge Røed, samfunnsforsker

Men vi må ikke lure oss selv. Nedgangen kommer, mener også Espen Norheim i revisjonsfirmaet EY.

Espen Norheim, EY Foto: Roald Ankersen

— I Stavanger tok det 12-18 måneder før nedgangen i oljevirksomheten slo ut på boligprisene, så vi må anta at det samme vil skje også i Kristiansand og på Sørlandet etter hvert, sier Norheim, og forteller at nedgangen raskt slo ut på inntektene til hotellene, taxinæringen og restaurantene i øvre sjikt.Det siste året falt boligprisene i Stavanger med seks prosent, og Stavanger Aftenblad melder om tomme studentboliger. Gourmetrestaurantene har hatt en nedgang på 20-40 prosent, og Sola Flyplass utenfor Stavanger hadde i fjor, ifølge avisen, den største nedgangen i flytrafikk siden årtusenskiftet. Nedgangen på Sola startet allerede i 2014, og viste alt da tegn på hva som var i komminga.

Årsaken til at storsamfunnet foreløpig ikke har merket så veldig mye til kuttene i oljesektoren på forbruket på Sørlandet, er tredelt, påpeker økonomiprofessor Victor Norman:

Victor Norman Foto: Sigurds_n, Bj_rn

Lav rente gir folk mer penger å handle for, og milliarder til vedlikehold av veier over statsbudsjettet gir arbeid til mange.— Men ikke minst er det de 200.000 nye pensjonistene som er kommet de siste åtte årene, som sikrer et høyt forbruk i Norge, sier Norman.

Han mener vi er heldige med at økningen i antall pensjonister kommer samtidig med oppsigelsene og kuttene i oljenæringen, slik at de langt på vei kompenserer for de negative virkningene for den lokale handelsstanden.

— De nye pensjonistene har rimelig god råd og forbruker penger uten å ha jobb. Dermed holder forbruket seg oppe uten at det trengs nye jobber, påpeker Norman.

Professor Victor Norman

Det snakkes gjerne om at svekkelsen av kronekursen med rundt 20 prosent er bra for eksportbedriftene. Men verken Røed eller Norman mener det vil slå særlig ut på Sørlandet.

— Bedriftene i Eydenettverket har stor fordel av denne situasjonen, men de er ikke så veldig sysselsettingsintensive. Selv om de klarer seg og er i verdensklasse, blir det ikke så mye sysselsetting ut av det, sier Røed.

  • De nye pensjonistene holder forbruket oppe.

Kvadraturen i Kristiansand, sett fra lufta. Foto: Kjartan Bjelland

Siden Sparebank 1 SR-Bank la fram Konjunkturbarometeret, har de justert utsiktene.— Vi har sett at bedriftenes forventninger i Vest-Agder har avtatt noe det siste halvannet året. I barometeret i begynnelsen av januar 2016 planlegger bedriftene med noe lavere bemanning og venter noe lavere ordrereserve, sier assisterende banksjef Thorbjørn Thorkildsen.

Stadig flere merker nedgangen

Færre overnatter: Både Hotell Norge og de øvrige sentrumshotellene i Kristiansand har hatt en nedgang på ni prosent i januar, forteller hotelldirektør Benedikte Rosland. Foto: Kjartan Bjelland

Etter jul har flere næringer i Kristiansand merket effekten av oljebremsen.Hotelldirektør Benedikte Rosland på Hotell Norge forteller om en nedgang for sitt hotell og for sentrumshotellene generelt på ni prosent i januar.

— Det er blitt strammet inn på reiser i oljeservicebransjen, og da blir hotellene rammet når markedet kjølner og det blir oppsigelser. Alle hoteller har hatt en nedgang i januar i forhold til januar i fjor. Heldigvis er ikke nedgangen så veldig stor, ettersom vi har mange små og mellomstore kunder og har mange stamgjester, sier Rosland.

Mindre drosjebruk: Med færre overnattinger blir det mindre drosjekjøring til og fra hotellene for taxi-næringen i Kristiansand. Foto: Nine Emanuelsen

Eier Jan Trygve Stokkeland i Agder Taxi forteller om opp mot 10 prosent mindre taxikjøring i januar i år enn i fjor, og ser for seg at det kan bli snakk om å be om å få redusert antall drosjeløyver dersom situasjon vedvarer.Restaurantene har også begynt å merke virkningen.

— Det er ikke tvil om at det er endring i markedet som følge av oljebremsen. Vi vil merke det mer og mer. De dyreste og fineste restaurantene vil merke det mest. Det vil bli endringer i spisevanene framover, og de restaurantene som ikke gjør tiltak, vil merke det godt, sier Kenneth Røynås, leder av Kristiansand hotell- og restauranteierforening.

Kenneth Røynås, leder av Kristiansand hotell- og restauranteierforening.

  • Det vil bli endringer i spisevanene framover.

Merker det: Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen må bare konstatere at Kjevik merker nedgangstidene. Nedgangen i flytrafikken startet allerede i fjor, og trenden har fortsatt i år. Størst var nedgangen i utenlandstrafikken – seks prosent. Foto: Kjartan Bjelland

For Kjeviks vedkommende startet nedgangen allerede i fjor, da flytrafikken falt for første gang siden 2010. Trenden har fortsatt i januar, da trafikken totalt minket med 3,7 prosent. Størst var nedgangen i utenlandstrafikken — seks prosent.- Flytrafikken fra Kjevik er et barometer for og et speilbilde på hvordan resten av samfunnet går. Med nedgang i offshorebransjen blir det en naturlig følge at man reiser mindre, får færre besøk av selgere og kjøpere og mindre trafikk til og fra Kjevik, sier lufthavnsjef Arne Johan Johnsen.

Han regner med at trenden vil fortsette i 2016. Foreløpig er ikke tallene så dramatiske at han er bekymret, men han utelukker ikke at dårligere inntjening på sikt kan få følger for planlagte investeringer på flyplassen.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen

Stadig flere innser at det kommer betydelige ringvirkninger av oljebremsen på Sørlandet.

— At nedgangen i hotell-, restaurant-, drosjenæringen og flytrafikken kun er en begynnelse, er vel noe de fleste er enige om. Selv om det inntil desember knapt var mulig å registrere særlig økning i ledigheten blant ingeniører, tror jeg ledighetstallene vil stige utover våren. Dette vil også i stor grad gjelde fagarbeidere, sier Elin Vatne, daglig leder i Boss Industri og Mek verksted AS i Kristiansand.

  • Flytrafikken fra Kjevik er et barometer for og et speilbilde på hvordan resten av samfunnet går.

Elin Vatne Foto: Reidar Kollstad

Hun tror nedgangen i oljevirksomheten vil få store konsekvenser for den lokale industrien. - Underleverandørene til de store oljebedriftene vil slite. Spesielt de som har gjort seg avhengig av dem og ikke har andre bein å stå på. Mangebedrifter vil forsøke å skaffe seg nye markeder. Det vil bli en dumping av priser, som igjen vil føre til lavere inntjening i bedriftene, sier Vatne.

— Det vil bli en dumping av priser, som igjen vil føre til lavere inntjening i bedriftene.

Elin Vatne, Boss Industri og Mek versted

Virkningene slår allerede ut i bemanningsbransjen.

Miriam Csango-Yaacov Foto: Kjartan Bjelland

— Vår bransje er kanskje noen av de første som har merket det. Stillinger vi tidligere fikk fem middelmådige søkere på, får vi nå 70-80 søkere til - der minst halvparten kan være godt kvalifisert, sier Miriam Csango-Yaacov, regional direktør i Kelly Services.Hun ser at hele yrkesgrupper er i ferd med å forsvinne.

— Oljenæringen har brakt med seg en lang rekke støttefunksjoner - som lagermedarbeider, sekretærer, koordinatorer, dokumentkontrollere, og assistenter i alle former. Dette er jobber som ikke finnes lenger. For bare kort tid siden kunne man få denne typen jobb uten å ha noe særlig arbeidserfaring eller utdannelse, mens disse jobbene nå rett og slett er borte, sier hun.

Csango-Yaacov mener de oppsagte fra oljeservicebransjen framover kommer til å få langt lavere lønn i nye jobber. Det vil igjen påvirke forbruket deres, og vil kunne slå ut på eksempelvis boligprisene i Kristiansand.

— Framover må vi forvente å jobbe hardere og lengre dager for å opprettholde både lønn og sosiale goder slik vi kjenner det i dag, sier hun.

Miriam Csango-Yaacov, regional direktør i Kelly Services

Helge Hammersbøen i DNB Kristiansand ser tegn på at folk er mer forsiktige med penger, og mener det er smittsomt.

— Det å kjenne noen som har mistet jobben, fører ofte til usikkerhet som igjen bidrar til at folk blir mer reserverte og avventer sine investeringer. De utsetter besøk hos bilverksted og tannlegen eller utsetter kjøp av møbler og hvitevarer. Dette har vi allerede sett tendenser til,sier han.

Dette slår blant annet ut i at DNB opprettet dobbelt så mange spareavtaler i 2015 som i 2014. — Håndverkere og mer ufaglært arbeidskraft fra oljeindustrien vil måtte regne med til dels betydelig reduksjon i lønnsnivå, legger han til.

Flere uføre?

Forsker Simen Markussen ved Frischsenteret er redd oljebremsen skal føre tilat flere blir uføre.

— Fallende oljepris og økende ledighet sammen med et teknologisk skifte kan være starten på en økonomisk nedtur Norge ikke har sett siden slutten på 1980-tallet, sier Markussen. Erfaringene fra den gang var en betydelig vekst i antall uføre. Risikoen for at menn skal bli uføre når de mister jobben er mer enn dobbelt så høy som for andre menn, påpeker han.

Helge Røed frykter det samme.

— Sørlandet har et svakt og ensidig arbeidsmarked, og har allerede en større andel av befolkningen utenfor arbeidslivet enn landet som helhet. Vi har dobbelt så stor andel uføre som Oslo. Og vi har en svakere økonomi enn Norge som helhet, slår Røed fast.

Men hva er det verste som kan skje?

— At oljeprisen ikke stabiliserer seg, slik at ingen vil investere, sier Norheim i EY.

  • Framover må vi forvente å jobbe hardere og lengre dager for å opprettholde både lønn og sosiale goder slik vi kjenner det i dag.

Sigbjørn Sødal, UiA Foto: Reidar Kollstad

— På kort sikt at krisen i oljeservice blir så dyp og varig at bedrifter som NOV skulle finne på å legge ned hele virksomheten på Sørlandet, sier professor Sigbjørn Sødal på UiA.

Sigbjørn Sødal, UiA

Victor Norman er redd for at høykompetente folk fra oljenæringen skal flytte fra Sørlandet.

— Og da er vi tilbake der vi var for 20 år siden. Men bakken blir kanskje ikke fullt så bratt etterpå, i og med at landsdelen nå har fått UiA og bedre kommunikasjoner, sier han.

— Men nøkkelspørsmålet er: Klarer Sørlandet å holde på den kompetansen som har vært kjernen i veksten de siste 15-20 årene? Blirde gode ingeniørene boende og bidrar til å skape noe nytt, eller flytter de? Det er fristende å dra et annet sted hvor det fins jobber, og vi vet at næringslivet i resten av landet nå støvsuger Sørvestlandet for ingeniører. Så dette er et kappløp med tiden, sier Norman.

Nye tall viser allerede at Kristiansand for første gang siden 1997 har hatt en nedgang i folketallet, på ti personer siste kvartal i fjor. Normalt har Kristiansand vokst med 300-400 innbyggere hvert kvartal.

Victor Norman

Slik tenker Helge Røed:

— Dette kan bety at vi går inn i en ny fase med varig svekkelse av hele den regionale økonomien og at det ikke oppstår noen nye drivere. Da vil vi være tilbake i noe som har vært en slags normaltilstand på Sørlandet.

Men norsk økonomi er solid, og vi har muligheter for å sette inn tiltak, mener han.

— Det er viktig at landsdelen på egenhånd analyserer hvilke tiltak som kan settes inn som kan redusere effekten av dette og finne fram til en slags pakke av økonomiske virkemidler som kan settes inn regionalt som er tilpasset vår spesielle situasjon, sier han.

  • Det verste som kan skje er at krisen i oljeservice blir så dyp og varig at bedrifter som NOV skulle finne på å legge ned hele virksomheten på Sørlandet.

  • Dette er et kappløp med tiden.

Simen Markussen, Frischsenteret Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Slik ser situasjonen ut fra Frischsenteret i Oslo:— Jeg tror deler av nedgangen vil bli varig, og at vi vil trenge omstilling. Det grønne skiftet kommer ikke helt friksjonsfritt. Det innebærer at gamle jobber skal forsvinne og at nye kommer til, sier Simen Markussen.

Og slik tenker økonomen på UiA:

— I et lengre tidsperspektiv er det verste for Sørlandet om vi ikke klarer å få til en omstilling mot mange forskjellige , nye former for kunnskapsbaserte virksomheter som kan erstatte den rollen oljeservicebransjen har hatt i mange år. Den økonomiske veksten på Sørlandet har altfor lenge vært svært avhengig av vekst i denne ene bransjen. Det har gjort oss sårbare, sier professor Sigbjørn Sødal.