Flere tilskuere jublet og klappet da Airlander 10 tok av fra Cardington i England onsdag, fire dager etter at forrige forsøk på å komme seg i luften mislyktes.

Gigantfarkosten tok av fra samme sted som luftskipet R101 da sistnevnte la ut på sin skjebnesvangre siste tur i 1930. R101 styrtet i Frankrike og 48 personer mistet livet. Det satte i praksis en stopper for utviklingen av luftskip i Storbritannia. Enda mer kjent er Hindenburg-katastrofen utenfor New York i 1937. 36 personer mistet livet da det tyske luftskipet ble ødelagt i en eksplosjonsartet brann.

Mens Hindenburg var fylt med den svært brennbare gassen hydrogen, er Airlander 10 fylt med helium, som ikke brenner. Fartøyet er utviklet for å drive overvåking for det amerikanske forsvaret, men produsenten Hybrid Air Vehicles (HAV) mener det også kan brukes kommersielt. HAV omtaler Airlander 10 som det største luftfartøyet som flyr i dag, men 92 meter lange Airlander er fortsatt bare litt over en tredel så langt som Hindenburg.

Det moderne luftskipet kan nå en hastighet på rundt 150 kilometer i timen og komme opp i en høyde på rundt 5.000 meter. Det kan holde seg i luften i rundt to uker dersom det flyr ubemannet. Med besetning om bord, kan det fly i fem dager sammenhengende. (©NTB)