— Dette er fryktelig høye tall. Alle kan ønske seg bedre veier med midtdelere, men ulykkene skyldes i all hovedsak førerfeil, sier distriktsleder Øystein Krogstad i UP for Agder og Rogaland.

Trafikken gikk sakte på E 18 ved Sørlandsparken under markeringen til minne om ti som i fjor mistet livet og 39 som ble hardt skadet i trafikkulykker i Agder. Foruten pårørende, etterlatte og venner av trafikkofre, deltok representanter fra redningsetatene, Trygg Trafikk, Statens vegvesen, Den norske kirke og politikere i markeringen.

Fire drept på E 39

Torsdag var fakler tent på E 18 ved Sørlandsparken til minne om de som i fjor mistet livet i trafikkulykker i landsdelen. Foto: Tore André Baardsen

Av de til sammen ti personene som i 2013 mistet livet i trafikken i de to Agder-fylkene, var fire av ulykkene på E 39.— I fjor var E 39 overrepresentert på ulykkesstatistikken, men over tid har det skjedd flere dødsulykker på fylkesveiene der det nok aldri vil bli bygget midtdelere, sier Øystein Krogstad.

De ti som ble drept i trafikken på Sørlandet i fjor var følgende:

• Mann (28), utforkjøring med bil på E 39 i Lindesnes 18. januar.

• Mann (37), møteulykke med bil på E 39 i Lindesnes 4. mars.

• Kvinne (18), utforkjøring med bil på fylkesvei 402 i Birkenes 14. juli.

• Mann (66) og kvinne (65), utforkjøring med bil på riksvei 9 i Evje og Hornnes 7. september.

• Kvinne (87), påkjørt bakfra med bil på fylkesvei 420 i Grimstad 26. oktober.

• Kvinne (43), møteulykke på E 39 i Flekkefjord 21. september.

• Mann (86), utforkjøring med bil på fylkesvei 465 i Kvinesdal 1. oktober.

• Mann (35), utforkjøring med bil på E 39 i Søgne 17. oktober.

• Mann (45), utforkjøring med motorsykkel på fylkesvei 455 i Marnardal 16. juli.

Lokal lysning

I fjor døde 190 personer på norske veier, noe som er en økning på 31 prosent fra året før. Sett i lys av det er det i alle fall positivt at antall trafikkdrepte på Sørlandet i fjor gikk ned fra 13 i 2012 til ti i fjor. Det er Statens vegvesen som har utarbeidet tallmaterialet.

Mistet sønnen

Åse Karin Pettersen mistet selv sønnen i en bilulykke for åtte år siden, og deltok torsdag i minnemarkeringen for de som ble drept eller alvorlig skadet i fjor. Foto: Tore André Baardsen

En av dem som torsdag ettermiddag tok turen til markeringen på E 18 var Åse Karin Pettersen. Hun mistet for åtte år siden sin 27 år gamle sønn i en trafikkulykke i Larvik.— Det hadde snødd, var ikke brøytet og bilen hans kom over i feil kjørefelt og kolliderte med en trailer. Det gjorde godt å komme her i dag. Jeg håper slike markeringer kan være holdningsskapende for alle som ferdes i trafikken, sier kristiansandskvinnen som var en av mange som la ned en rød rose på autovernet på europaveien.

- Alles ansvar

På samlingen som ble holdt på Quality Hotel & Resort i forkant av fakkeltenningen på veien, holdt Vigdis Margreth Håvorstad fra Evje og Hornnes en appell. På talerlisten var også stortingsrepresentant Kjell Ingolf Ropstad som kjente sønnen hennes som bare ble 17 år gammel.

— Selvsagt har vi som politikere et ansvar for å bidra til at det blir bygget bedre og sikrere veier, men en kan ikke bevilge seg ut av ulykkesstatistikken. Vi har som sjåfører et ansvar for å bruke bilbelte, være rusfrie, holde fartsgrensen og være oppmerksomme, sier Ropstad.

Biskop Stein Reinertsen delte sine erfaringer som han som prest har hatt med å gå med dødsbudskap etter trafikkulykker. Hans oppfordring til de som rammes er å prøve å dele sorgen med andre.

Frikjenner ungdommen

UP-sjef Øystein Krogstad maner bilistene til å endre adferd for å få ned antall ulykker på sørlandsveiene. Foto: Tore André Baardsen

Distriktsleder Øystein Krogstad i UP sier det ikke lengre først og fremst er ungdommen som er ulykkesutsatt.— Vi ser ut til å ha nådd fram med budskap til ungdommen på de videregående skolene, men nå er det godt voksne menn som dominerer ulykkesstatistikken. Kanskje må vi begynne å besøke Rotary og Lions for å drive holdningsskapende arbeid blant de nye verstingene i trafikken, sier Øystein Krogstad.

I fjor beslagla UP i landsdelen 567 førerkort, noe som er 260 flere enn året før eller en økning på 80 prosent. Mange av råkjørerne er menn i alderen 35 til 65 med god økonomi, og som er mer bekymret for antall prikker enn høye bøter.

— Mange av beslagene skjedde på E 39, men med fjorårets ulykkestall kan jeg love fortsatt stor kontrollvirksomhet på europaveien, sier Øystein Krogstad.