I tillegg har rådet avvist to saker, fordi det handlet om kjøp mellom næringsdrivende — et felt som faller utenfor deres område, skriver VG.

— Vi jobber med saksbehandlingen og er dialog med Tesla i Norge. Vi skal undersøke om kjøperne har fått den bilen de har betalt for. Vi må finne ut om klagerne har rett eller ikke, sier Ingeborg Flørenes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla i Skandinavia bekrefter at markedsføringen er endret.

— 700 hestekrefter for Model S P85D var et tall for den kombinerte effekten fra hver av de to motorene. Etter feiltolkningen har vi bestemt oss for å spesifisere kraften fra de to motorene separat, sier Pedersen.

Tesla Modell S P85D yter ifølge typegodkjenningen i Nederland 262 hestekrefter bak og 510 hestekrefter foran, men de to kan ikke legges sammen for så å oppgi dette som maksimal effekt, skriver VG. (©NTB)