— Oslo har vist vei som skoleeier, og har gjennom systematisk arbeid oppnådd gode resultater. Jeg mener vi i Kristiansand og på Sørlandet ellers med fordel kan kopiere mange av grepene som er gjort i Oslo for å få en bedre skole. Det bør være mulig å få til mye ved å omprioritere innen for eksisterende budsjettrammer. Innføringskurs for nyutdannede lærere og sommerskole bør vi raskt kunne komme i gang med, sier Harald Furre.

Furre var imponert etter å ha hørt på Oslos skolebyråd, Anniken Haugli, som mandag var i Kristiansand for å fortelle om hovedstadens modell.

— Med de ekstra ressursene og tiltakene vi har satt inn, skulle det bare mangle om ikke Osloskolen oppnådde bedre resultater enn resten av landet. Når det er sagt krever det likevel ekstra innsats fra både lærere og elever fordi vi har langt flere fremmedspråklige elever, sier Haugli.

Skolebyråden fremførte mandag sitt budskap for tre forskjellige forsamlinger. Først var det representanter for de lokale partiene Høyre, Frp, KrF og Venstre som ble briefet. Deretter sto Høyre-folk på Sørlandet for tur og til slutt var det åpent møte for skolefolk og andre interesserte.

Skolebyråden fra Høyre sier at det for noen år siden ble nødvendig med en kursendring for å få flere gjennom videregående skole, styrke læringen og redusere mobbing og uro på skolen. Det kanskje mest kjente virkemiddelet som ble tatt i bruk var utstrakt testing av elevene og offentliggjøring av hver enkelt skoles resultater. Dette blir blant annet kritisert av «Foreldreopprør mot Osloskolen».

Mange tester

— Jeg er fullt klar over at flere er kritiske til testing, men dette gjøres for å kunne sette inn ressurser der det trengs mest. Våre elever skal gjennom 26 sentrale tester i løpet av sitt skoleløp, men det er bare sju flere enn elevene ellers i landet. Så kommer selvsagt lærernes egne prøver i tillegg. Det er ikke slik at det er skolene med høyest karaktersnitt som har størst sjanse for å heve den enkelte elevs faglige nivå, sier hun.

Ekstra skoleår

Elevene i Oslo har to timer ekstra undervisning i uka. Det gjør at en elev til sammen gjennom et skoleløp får et helt undervisningsår mer enn elever ellers i landet. Lesing, skriving og regning blir prioritert.

Frivillig sommerskole er et annet tiltak. I år vil 18.000 av Oslos elever sette seg på skolebenken i deler av sommerferien. Ved en del skoler arrangeres det frivillig lørdagsskole og eksamenstrening på ettermiddagen. Elever som trenger det kan også få undervisning i skolens vinter- og høstferie. Etter at det ble innført gratis kjernetid i barnehager i sju bydeler, oppnådde spesielt jenter med innvandrerbakgrunn bedre resultater da de begynte på skolen.

Egen rektorutdanning

Oslo har etablert en egen rektorutdanning og forsterket lærerutdanning. Sistnevnte er et kurstilbud til alle nyutdannede lærere i Osloskolen, og følges opp med en mentorordning når de begynner å undervise.

— Vi krever at lærere er tett på alle elever, og at rektor vet hvor alle sine elever står faglig. Lærere som søker seg til faglig utfordrende skoler får høyere lønn, sier hun.

Flere spørsmål

Ingrid Andrea Wikstad Gundersen (KrF) lurte på hva en som foreldre kan bruke rangeringen mellom skolene til, slik de offentliggjøres i hovedstaden. Venstres ordførerkandidat, Ivar Bergundhaugen, lurte på hvor Oslo får alle pengene fra til sin storstilte skolesatsing. Til det svarer skolebyråden at det handler om å prioritere.

— Kristiansand har mye å lære av Osloskolen når det gjelder integrering, men jeg er bekymret for at hovedstadsmodellen kan skape eliteskoler, sier Arbeiderpartiets Isabelle-Louise Aabel.