På nett florerer det av videoer som skal motivere oss til å begynne å trene, eller til å trene hardere og bedre. Som regel har hovedpersonene i disse videoene definerte muskler, lite kroppsfett og sixpack.

Nå er det kommet en litt annerledes motivasjonsvideo, og den sprer seg som ild i tørt gress. Videoen viser kvinner i ulike former og fasonger, som driver med ulike former for idrett og trening.

Vil få flere aktive

Den er en del av kampanjen This Girl Can, laget av Sport Englandi Storbritannia. Målet med This Girl Can er å få kvinner og jenter til å bevege seg, uavhengig av form, størrelse og evne.

«Vi prøver å vise den virkelige historien om kvinner som driver med sport, ved å vise bilder som viser det motsatte av den idealiserte og stylede bildene av kvinner vi er vant til å se», står det i en artikkel om kampanjen på sportenengland.org.

Redde for å bli dømt

Bakgrunnen for kampanjen, er en stor undersøkelse Sport England gjorde blant britiske kvinner mellom 14 og 40 år. De ønsket å finne ut hvorfor det er langt færre kvinner som trener og driver med idrett, enn menn. Funnene overrasket dem.

MYE SETT: Videoen, som viser kvinner i ulike former og fasonger trene, sprer seg som ild i tørt gress på nettet. Foto: Sport England/This Girl Can

— Noen av faktorene, som tid og kostnader, var kjente for oss. Men en av de viktigste grunnene kvinnene ga for å ikke trene, var redselen for å bli dømt for å ha feil størrelse, ikke være trent nok, eller å ikke være god nok. Dette kom opp igjen og igjen, sier administrerende direktør i Sport England, Jennie Price i artikkelen.En del mødre sa også at de lot være å trene, fordi de var redde for å bli kritisert for å velge vekk barna.

- Kommer i alle former

Sport England håper kampanjen vil bidra til en holdningsendring, gi kvinner større selvtillit og få flere til å bli fysisk aktive.

— Kvinner kommer i alle former og størrelser, og med ulike evner. Hvis du lurer på om du skal hive deg med, eller fortsette, prøver vi å si at det ikke spiller noen rolle om du ikke er så god, eller om du er brilliant. Det viktigste er at du gjør noe, sier Price.

Sport England er underlagt departementet for kultur, media og sport i Storbritannia, og jobber blant annet for å få flere til å bli fysisk aktive.

Sett av 13 millioner

Siden kampanjen ble lansert i januar i år, har over åtte millioner sett videoen på YouTube. Den er også delt hundretusener av ganger på Facebook. I kommentarfeltet under videoen på Facebook (publisert 12. januar), lovprises den av mange:

«Endelig en treningsvideo med vanlige kvinner».

KAMPANJE: Videoen, som er en del av kampanjen This Girl Can, er sett av godt over åtte millioner. Foto: Sport England/This Girl Can

«Fitness, helse og skjønnhet kommer i alle former og størrelser. Elsker dette!»Andre er mer kritiske:

«Jeg hater begrepet «virkelige kvinner». Som om vi som er tynne er «falsk» eller «uekte». Alle kvinner, uavhengig av kroppsfasong, alder, utseende, evner, etc, er virkelige kvinner.

Vil ha mindre fokus på kropp

Therese Mathisen er stipendiat ved Norges idrettshøgskole og jobber for tiden med en doktorgrad om behandling av spiseforstyrrelser. Når hun hører om kampanjen, viser hun til en kronikk i Aftenposten, skrevet av en 18 år gammel jente.

— Den var veldig bra skrevet, og handlet om en som var drittlei av å høre om kroppen, uansett om den er perfekt eller ikke. Der er jeg også. Samtidig er jeg veldig glad for at det har vært en motreaksjon. Det trengte vi, slik at flere kan akseptere seg for den de er, sier Mathisen.

Hun håper det vil bli mindre fokus på kropp i media og sosiale medier fremover.

— Jeg håper det er et forbigående hysteri som man er hoderystende til om noen år, fremfor at det eskalerer og blir mer ekstremt. Men det ser foreløpig ikke ut til å gå i den retningen man ønsker. Nyere undersøkelser viser at terskelen for å gjøre operasjoner er lavere enn noen gang, og at det er mer akseptert og alminneliggjort nå. Man kan liksom ikke innfinne seg med sitt utseende og finne trivselen med det, sier Mathisen.

- Føler seg beglodd

Hun påpeker at hun støtter kampanjen, og at det er en kjent at mange lar være å trene eller drive med idrett fordi de er redde for å bli dømt for utseendet og evner.

— Veldig mange føler seg utenfor den typiske brukergruppen. De føler seg beglodd og annerledes enn andre. Det er leit å høre at slike ting skal hindre noen i å være aktive, sier hun.

Hun håper at det blir satset på ulike tiltak for å motivere kvinner til trening.

— Jeg tenker at lokale tiltak, med lav terskel med hensyn til mestring og ferdighet, og som også kanskje jobber målrettet mot enkelte grupper, eksempelvis kvinner, unge jenter, eldre og enslige, kan være en annen tilnærming enn for eksempel videoen, sier Mathisen.

Den siste tiden har det vært mange motreaksjoner mot å strebe etter en «perfekt kropp», eksempelvis flere innlegg om sommerkroppen og Morten Svanes bildeserie om trente kvinner. Mathisen mener at motpolene bør lære av hverandre.

— På den ene siden har du 80 prosent av befolkningen som burde begynne å trene. På den andre siden har du noen av de 20 prosentene som er litt for ekstreme. Mellom dem blir det en evig diskusjon om hvem som har mest rett, sier Mathisen, som selv har vært fitnessutøver.