Skal du ha enrimelig bruktbilsom kan brukes til det meste, kan en modell fra kompaktklassen være noe for deg. En av de mest populære bilklassene i Norge rommer alt fra sportslige biler uten store familiebilambisjoner, til solide stasjonsvogner med masse plass.

Vi har sett nærmere på bilene som kan egne seg som familietransport, og plukket ut modeller vi har hatt gode erfaringer med i egne tester og som har gjort det bra i Dekras bruktbilundersøkelser. Linkene i saken leder videre til bruktbiltester av de aktuelle modellene.

Aktuelle bruktbiler i kompaktklassen spenner over et bredt prisspekter. Erfaringen etter å ha gått gjennom markedssituasjonen for våre 11 utvalgte er at du finner det beste utvalget fra snaut 100.000 til drøyt 200.000 kroner.

Audi A3 Sportback 2003–2012

Femdørsutgaven avAudi A3 er en smart nesten-stasjonsvognmed bra bakseteplass og et relativt rommelig bagasjerom. Etter ni år på markedet finnes et stort utvalg biler med stort prisspenn.

Eldre biler koster fra 60–80.000 kroner, mens en nyere modell starter på rundt 150.000 kroner.

Ford Focus 2005–2011

Er du på jakt etter rimelig familiebil med stor plass kanandre utgaven av Ford Focusvære en god idé. Rundt halvparten av bruktbilene er den rommelige stasjonsvognsutgaven. Her er det tilstrekkelig plass for normal familiebruk.

Prisen starter allerede på 50 000 kroner, mens du får nyere biler med kjørelengde under 100.000 km fra ca. 80.000 kroner.

Audi_A3_1_6_TDI_200_488382b-6qQqNuYDs5.jpg

Kia Cee’d 2007–2011

Forrige utgave avKia Cee’d var den første modellen fra Kiasom kunne konkurrere med europeiske og japanske biler på mer enn pris. Stasjonsvogn og femdørs kombi er de vanligste variantene, ca. 60 prosent av utvalget er stasjonsvogn.

En relativt rommelig bil og fra 2010 har Kia Cee’d sju års nybilgaranti.

Prisområdet starter på ca. 80.000 kroner og fra ca. 100–140.000 kroner finner du et godt utvalg.

Mazda3 2004–2009

Denførste utgaven av Mazda3baserer seg på samme teknikk som Ford Focus. Dermed er den leken og kjøreglad, men med et litt mindre utvalg i bruktmarkedet. Her er det ingen stasjonsvognsutgave, det er femdørs kombi som gjelder. 1,6-liters bensin og 1,6-liters diesel er samme type som i Ford Focus. Prisene begynner rundt 60 000 kroner og fra ca. 100–130 000 kroner finner du nyere versjoner.

Mercedes-Benz B-klasse 2005–2011

Av de halvhøye kompaktklassebilene er detMercedes-Benz B-klassesom har gjort det best i Norge. Det er de praktiske egenskapene, med plass, oversikt fra førerplass og enkel tilgang til baksetet som er bilens beste sider. Dieselmotor på 109 hk er vanligst og mange B-klasse er utstyrt med automatgir. Prisen starter i underkant av 100.000 kroner og for ca. 120–150.000 kroner får du nyere biler med under 100.000 km kjørelengde.

Nissan Qashqai 2007–2013

Dette har vært ensvært populær modell i Norge, en crossover med et ben i kompaktklassen og et i SUV-klassen. Tross lett SUV-stil har 70 prosent av bilene på markedet forhjulsdrift og det er de små 1,5— og 1,6-liters dieselmotorene som dominerer. Ca. 25 prosent av bilene er den litt lengre og rommeligere +2-versjonen; perfekt for barnefamiliene.

Prisene for brukte Nissan Qashqai starter på ca. 120.000 kroner.

_T8C8125_jpg_289756b-ta8TpgxVO4.jpg

Peugeot 308 2008–2012

Hvis du er på jakt etter en litt annerledes familiebil, kan den franskeVW Golf-konkurrenten Peugeot 308være verdt en kikk.

Prisen starter rundt 100.000 kroner for 2008-modell og mellom ca. 110–140.000 kroner får du en bil med under 100.000 km på telleren. Det er diesel som gjelder, nesten alle bilene har 1,6-liter med 90 eller 109 hk.

Suzuki SX4 2006–2012

Er det viktig med 4WD, bør duse nærmere på Suzuki SX4. Den innvendige plassen er bra, men bagasjerommet mangler en del på full familiebilstørrelse.

Det hyggeligste aspektet er prisen, den starter rett under 100.000 kroner. Du finner et bra utvalg nyere biler fra ca. 120–150.000 kroner. Suzuki SX4 er vanligst med bensinmotor, ca. 25 prosent av bilene har diesel.

Toyota Auris 2008–2012

Slik det sømmer seg en Toyota, oppnår denførste generasjonen Aurisgode resultater i Dekras bruktbilundersøkelse. Den koster heller ikke all verden som bruktbil: Prisene starter på ca. 80. 000 kroner og fra ca. 120.000 kroner begynner bilene å bli attraktive med tanke på årsmodell og kjørelengde.

Det er blitt et bra utvalg av hybridversjonen, med priser fra 160.000 kroner.

Toyota_Auris_HSD_08_379125b-mmJkbjcIXl.jpg

Volvo V50 2004–2012

I likhet med Mazda3 lente ogsåVolvos lille snobbestasjonsvognV50 seg tungt på teknikken fra Ford Focus. Igjen betyr det glimrende veiegenskaper, dessuten har Volvo klart å bygge inn en liten dose premiumfølelse, spesielt i interiøret.

Bagasjeromsvolumet på 415 til 1310 liter gjør at bilen egner seg for en familie på fire.

Prisene for Volvo V50 starter allerede rundt 60.000 kroner, men da har de gått langt. Fra ca. 120–160.000 kroner er utvalget mer attraktivt.

VW Golf VI 2009–2012

Både egenskaper og teknikk holder høy standard isjette versjon av VW Golf. Den får gode resultater hos Dekra. Utvalget av biler er stort og femdørs kombi er den vanligste. Det er også et brukbart utvalg stasjonsvogner. 1,6-liters diesel på 90 og 105 hk er vanligste motor, men du finner også attraktive bensinturbomotorer i VW Golf eller 2,0-liters diesel.

Prisene starter rundt 120.000 kroner og i området 140–160.000 finner du mange attraktive versjoner.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Så mye sparer du på å kjøpe nyere bruktbil

Populær SUV blir 80 000 kroner rimeligere

Artikkelen er skrevet av klikk.no.