I juni det året kommer Golf GTI på markedet, en modell Volkswagen tror har et salgspotensial på rundt 5000 enheter. Men da denne første generasjonen blir pensjonert i 1983, har 462.000 Golf GTI rullet ut av fabrikken.

— Folk som den gang hadde en drøm om en litt rask bil, hadde få muligheter. Stort sett var dette sportsbiler som var hinsides dyre og forbeholdt de få. Og potensialet viste seg jo å være langt større enn det Volkswagen hadde trodd.

Det tok bare et par måneder å selge 5000 biler, sier Jan Tore Kopperud, som til daglig er produktsjef for Volkswagen Golf hos den norske importøren.

Selv eier Kopperud nå to GTI-er – biler som er i hver sin ende av skalaen. Den i sølv er en førstegenerasjons GTI fra 1983 med 112 hestekrefter, den røde er en helt fersk Golf GTI av syvende generasjon, i spesialutgaven Clubsport, med 265 hester.

Over årene han hatt alle generasjoner Golf GTI, bortsett fra den tredje, og den sølvfargede har han hatt siden 2002.

ETTERSPØRSEL: Volkswagen hadde ikke sett for seg at GTI-modellen skulle bli så populær, og ventelistene i starten var enorme på grunn av begrenset produksjonskapasitet. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

— Skilte seg ut

— Det som var så vellykket med bilen, var at man ikke bare hadde puttet en litt sterk motor i en vanlig bil, man hadde også gitt bilen spesielle seter, ratt og dekor. Den skilte seg ut, sier Kopperud.

KJENNER: Jan Tore Kopperud har hatt alle generasjoner Golf GTI, bortsett fra én. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

Ideen bak bilen var enkel, men faktisk ganske så original. Volkswagen tok utgangspunkt i Golf-modellen, som var lansert to år tidligere, en kompakt og lett bil, og ga den ytelser som minnet om en sportsbil.En løsning som var så å si uprøvd frem til da. Modellen ble begynnelsen på en ny sjanger som i dag ganske enkelt er kjent som «GTI-klassen.»

Under panseret var det en 1,6 liters bensinmotor på 110 hestekrefter, med et sportslig hjuloppheng og en del spesifikke dekordetaljer. Vekten var på 810 kilo, og bilen gjorde null til hundre på ni sekunder. Toppfarten var 182 kilometer i timen.

MEKANISK OG TEKNOLOGISK: Man kan skru på motoren i en gammel GTI. I dag er det mer naturlig å bruke PC. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

— Dette var bra prestasjoner når man tenker på prisen. De kunne helt klart tatt seg bedre betalt når man ser hvor populær bilen ble, sier Kopperud.

Flere fulgte

I årene som fulgte kom mange andre produsenter med kjøretøy basert på samme idé. Som Fiat Ritmo 130 TC, Opel Kadett GSI, Peugeot 205 GTI og Ford Escort XR3i, for å nevne noen.

Golf GTI ble jevnlig utviklet gjennom den første generasjonens levetid. I 1980 kom den med femtrinns sportsgirkasse, samtidig fikk den også nye og større baklykter og et nytt instrumentpanel.

UTVIKLING: Selv om grunnideen har vært den samme, en kompaktbil med frisk motor og sportslige kjøreegenskaper, så har det skjedd mye på 40 år. Foto: Berit Roald/NTB scanpix
UTVIKLING: Selv om grunnideen har vært den samme, en kompaktbil med frisk motor og sportslige kjøreegenskaper, så har det skjedd mye på 40 år. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

I 1983 fikk den en helt ny motor på 1,8 liter med 112 hestekrefter og et kraftigere dreiemoment. Motoren gjorde ikke bilen raskere, null til hundre tok faktisk to tiendedeler mer, ifølge fabrikken, men tester viste at den var raskere enn det Volkswagen oppga. Det er en slik utgave Kopperud har.

— Det er veldig stor forskjell å kjøre denne bilen sammenlignet med en moderne GTI. Bilen er veldig enkel, spinkelt bygd og med tynne dører, og den bråker mye mer enn man er vant til i dag. Opplevelsen er langt mer mekanisk, og bilen føles veldig kvikk og sporty. Den veier jo mindre enn en Volkswagen UP! Ingen nye biler veier så lite som en første generasjons Golf GTI.

Mot slutten av livsløpet til den første generasjonen kom det flere spesialmodeller, og særlig én skulle blir svært populær i Norge.

MEKANISK OG TEKNOLOGISK: Man kan skru på motoren i en gammel GTI. I dag er det mer naturlig å bruke PC. Foto: Berit Roald/NTB scanpix

— Prisene på vei opp

Ekstrautstyr var på dette tidspunktet tungt avgiftsbelagt i Norge, så den norske importøren valgte å tilby en enklere utgave de kalte Golf Rabbit GTI.

Utgaven var spartansk og kostet 87.850 kroner, rundt 20.000 mindre enn den vanlige utgaven. Dette skulle vise seg å bli en kjempesuksess. Over 500 GTI-er ble solgt i Norge i 1983. Mer enn noen gang siden.

SLEKTSTREFF: Syv generasjoner med Golf GTI-utvikling. Foto: VW

Siden den gang har mange av de eldre Golf GTI-ene blitt kjørt til vrak eller blitt brukt opp, og det er først de senere årene de gamle modellene har begynt å bli populære igjen. Kopperud antar at det finnes rundt 50 første generasjons Golf GTI på veiene i Norge i dag, hvorav rundt halvparten er i god stand.

— Prisene er på vei opp. De som drømte om dem da de var unge, begynner å få øyene opp for bilene igjen, og de er ikke lette å få tak i. Med noen måneders mellomrom kan det dukke opp en på Finn, og i Tyskland er de enda dyrere enn i Norge. For en fin utgave må man fort ut med 150.000 kroner.

Kopperud kjøpte sin i Norge for 30.000 kroner i 2002. Da Golf GTI ble introdusert i Norge for 40 år siden kostet den 65.270 kroner. Fram til i dag er det produsert totalt over to millioner Golf GTI.

Podkast: Denne appen kan gi deg dyrere bilforsikring: