På en pressekonferanse i den sørøstengelske byen søndag kveld skrøt det norske rederiet av mannskapet for å ha reddet bilfrakteskipet ved å styre det på en sandbanke. Skipet med rundt 1.700 kjøretøy i lasten begynte å få slagside kort tid etter at det la fra kai lørdag kveld, og mannskapet fryktet at det kunne kantre.

— Kapteinen og losen tok beslutningen sammen. Vi vet ikke hvorfor det fikk slagside. Havarikommisjonen vil hente inn informasjon fra alle involverte. Vi må passe på at vi ikke spekulerer før deres konklusjon er klar, sier administrerende direktør Ingar Skiaker i rederiet Höegh Autoliners til NTB søndag kveld.

Det store lasteskipet ligger med 45 graders slagside etter grunnstøtingen.

— Skipet står fast omtrent tre-fire kilometer fra kaia, så slagsiden ble oppdaget relativt raskt etter avgang, sier Skiaker.

De 25 som var om bord, ble reddet kort tid etter at skipet gikk på grunn i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet. Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton. Det Singapore-registrerte fartøyet blir liggende på sandbanken i flere dager. (©NTB)