Juli 2012 : Den gamle internettkjempen Yahoo har blitt et selskap få, om noen, lenger tror på. De var først ute med en søkemotor som vokste seg stor, men er ikke lenger best på noen ting. De smarteste hodene vil heller jobbe hos konkurrentene i Silicon Valley: Google, Apple, Facebook. Noen med pondus må inn å foreta noen harde prioriteringer om selskapet skal overleve. En blond, ung og høygravid dataingeniør får ansvaret.

Oktober 2013 : Siden Marissa Mayer overtok er aksjekursen er mer enn doblet og 17 selskaper kjøpt opp. En lang rekke produkter lansert, i all hovedsak med svært gode tilbakemeldinger. Brukertallene skyter i været og omdømme er nær forvandlet. Selskapet har fortsatt utfordringer med å få inntektene til å vokse, men Yahoo er blitt kul igjen.

— Hun har tatt tak og skapt en ny giv. Nå tror folk på Yahoo, sier porteføljeforvalter Sverre Bergland i DNB Kapitalforvaltning til Aftenposten.

Kontroversiell graviditet

Det manglet imidlertid ikke på kritiske røster da Yahoo ga 37 år gamle Marissa Mayer oppgaven med å revitalisere selskapet og skape en fremtid i konkurranse med Google og Facebook. Mange kritikere mente det i utgangspunktet var feil av et kriserammet selskap å ansette en gravid toppsjef. Hyllesten hun har fått det siste året har blitt ledsaget av en jevn strøm av kritikk.

At hun etter fødselen bare tok to uker permisjon – og jobbet alle dager hjemmefra – falt også mange tungt for brystet. Det manglet heller ikke på kritikere da hun senere la ned sterke begrensninger i bruken av hjemmekontor. At hun fikk bygget et barnerom til sin nyfødte sønn ved siden av sitt eget kontor, ble også sterkt kritisert, både av de som mente hun burde vært lenger hjemme og de som mente hun selv fikk goder de ansatte ble nektet.

— Å få baby har vært mye enklere enn alle skulle ha det til å være, sa hun noen måneder etter fødselen – en kommentar som irriterte enkelte - mange av de påpekte at alle ikke har samme økonomiske mulighet til å få hjelp og kjøpe tjenester for avlastning.

— Robotisk snobb

Journalist Nicholas Carlson i Business Insider hevder Mayer har mange fiender i teknologibransjen og beskriver henne som «robotisk, snobbete» og med en «absurd besettelse for detaljer».

Mange mener imidlertid hun også som ung og blond kvinne, boende i en gedigen penthouseleilighetog ofte poserende i rådyre Oscar de la Renta-kreasjoner, skaper reaksjoner og mottar urettmessig mye kritikk sammenlignet med mannlige kolleger.

Hun holdes av mange også frem som et feministisk symbol, som viser at det er mulig å kombinere barn og familie med en toppjobb i en tradisjonelt svært mannsdominert næring.

— Jeg er ikke en kvinne hos Google, jeg er en nerd hos Google. Det er lidenskap, ikke kjønn, som betyr noe, sa Mayer da hun hos Martha Stewart ble intervjuetom temaet i 2011. Princeton-professor og samfunnsdebattant Anne-Marie Slaughter er blant de som har gått ut og forsvart Mayer, blant annet ved å påpeke at hennes jobb er å være sjef for Yahoo, ikke å gjøre livet enklere for kvinner som vil kombinere familie og jobb.

Marissa Mayer på gallaen etter å ha blitt kåret til ett av verdens 100 mest innflytelsesrike mennesker av magasinet Time. Foto: LUCAS JACKSON

— Endrer kulturen

Det har imidlertid langt i fra vært bare negativt støy i Mayers tid hos Yahoo. I løpet av hennes tid på toppen er 17 oppstartselskaper kjøpt opp, blant dem bloggtjenesten Tumblr for mer enn 6 milliarder kroner. En rekke nye produkter lansert og pusset opp, en ny logo er på plass og søkemotoren er oppdatert.

— Yahoo har lansert flere produkter de siste seks månedene enn hva vi har gjort i løpet av de siste fem årene. Det bidrar til det som har vært en dramatisk endring av kulturen her, sa Yahoos mobilsjef, Adam Cahan, til magasinet Vogue i august.

I sommer ble Yahoo for første gang på to år større enn Google i antall brukere i USA. Totalt var 197 millioner mennesker innom selskapets nettsteder i juli måned, og det er fire millioner flere enn hva giganten Google kunne slå i bordet med.

Globalt har Yahoo nå mer enn 800 millioner månedlige brukere, 100 millioner flere enn for et drøyt år siden. På mobil har selskapet 390 millioner brukere, opp 15 prosent fra andre kvartal.

— Ikke lenger flaut

I takt med økningen i antall brukere, har også tallet på mennesker som vil jobbe med Mayer og ta del i hennes snuoperasjon skutt i været: i september mottok Yahoo 17.000 jobbsøknader i løpet av én uke, noe som er åtte ganger så mange som for ett år siden.

— Det er ikke lenger flaut å jobbe hos Yahoo, sa en ansatt i sommer til avisenThe Wall Stret Journal.

— Hun har gjort selskapet mer attraktivt å jobbe i. Det er ekstremt viktig, fordi disse selskapene lever av de talentene de har internt, sier Sverre Bergland.

Medarbeiderundersøkelser viser at de ansatte er mer fornøyde med sin arbeidsplass og arbeidshverdag enn de har vær på fem år, skriver teknologinettstedet Mashable.

Før hun fikk jobben i Yahoo, hadde Mayer diverse lederjobber i løpet av 13 år i Google. Foto: ROBERT GALBRAITH

Inntektene faller

En fordoblet aksjekurs og et kraftig forbedret omdømme til tross, mange kritikere peker på at Mayer ikke har lyktes like godt i å skape vekst i selskapets inntekter.

Kvartalsresultatene som ble presentert tirsdag viste et fall i inntektene på fem prosent fra samme periode i fjor. Inntektene fra bannerannonsering, som står for 40 prosent av de totale inntektene, falt sju prosent, blant annet grunnet stadig tøffere konkurranse fra Google og Facebook.

— Dette er ankepunktet, og mange stiller spørsmål ved om de klarer å kapitalisere på den veksten de har hatt. Det er vanskelig å snu et selskap, sier Bergland.

Mayer selv har uttalt til tidsskriftet Forbes at det vil ta flere år å få Yahoo dit hun ønsker og at arbeidet vil bestå av «en serie av sprinter»

Flere analytikere peker også på at det er eierskapet i den kinesiske nettjenesten Alibaba som er hovedårsaken til oppgangen i aksjekursen. E-handelstjenesten er ventet å børsnoteres i nær fremtid og Yahoo eier en andel på 24 prosent i selskapet.

— Dette er det klart viktigste for børsoppgangen vi har sett i Yahoo det siste året. Alibaba kan være verdt 150 milliarder dollar, 900 milliarder kroner. De gjør det ekstremt bra, sier Bergland.

Satser på mobil

Personalisering, at selskapets webtjenester og apper tilpasses den enkelte brukers adferd og behov, vil ifølge Mayer bli helt sentralt i selskapets strategi i årene fremover.

— Vi skal gjøre det slik at den riktige markedsføringen og det riktige innholdet når de riktige brukerne, sa Mayer under en konferanse i september.

Selskapet skal ifølge Mayer gå tilbake til røttene ved å tilby de tjenestene og produktene som brukerne trenger hver dag. I 2013 betyr det å satse hardt på produkter til smarttelefoner.

— Hør på dette: e-post, kart, vær, nyheter, aksjekurser, bildedeling, sportsresultater og spill. Dette er en lang liste over hva folk bruker telefonene sine til. Det er også en liste over hva Yahoo gjør, sier hun.