I fjor dukket selskapet Oculus opp ut av det blå, og gjorde virtuell virkelighet, VR, høyaktuelt for første gang på flere tiår.

Med VR-brillene Oculus Rift fikk de spillutviklere og teknologijournalister verden rundt til å sperre opp øynene, og gjennom folkefinansierings-nettsiden Kickstarter samlet selskapet inn ti ganger så mye til å ferdigutvikle brillene som de opprinnelig ba om.

For ikke lenge siden ble de første utviklerutgavene av brillene sendt ut til alle fire verdenshjørner. Dermed har Hardware.no fått en etterlengtet mulighet til å prøve det mye omtalte VR-oppsettet, under kontrollerte forhold på hjemmebane.

Selv uten lyd på ørene enset vi knapt omgivelsene. Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Til tross for en solid dose skepsis før vi fikk prøve det på, kan vi etter én dag med testing like fullt bekrefte det mange allerede har hevdet: Spillopplevelsen Oculus Rift gir, er virkelig helt fantastisk.

Ekstrem innlevelse

Normalt er realismen og graden av innlevelse i spill noe du må gjøre en innsats for å ta del i. Når du sitter foran en skjerm kan du på et vis leve deg inn i spillets univers, men du vill alltid være klar over hvor du egentlig befinner deg.

Det er bare å se utenfor rammene på skjermen, ta opp mobilen, eller snu litt på hodet, for å innse at spillet er fri fantasi.

Å titte seg over skulderen i et dataspill har aldri vært så naturlig, men det var rart at det ikke sto en kollega der – siden vi hørte ham så tydelig... Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Selv om spilling på flere skjermer gjør saker og ting litt bedre, kan det ikke sammenliknes med hva som skjer når du fester et sett Oculus Rift på fjeset. Fremfor å titte inn gjennom et flatt, avgrenset vindu til en annen verden, blir man nemlig heller transportert dit – graden av innlevelse er rett og slett ekstrem.Det eneste som øynene dine oppfatter som litt rart er de store pikslene, som får det til å virke som du går rundt med et tynt lag finmasket myggnetting foran ansiktet til enhver tid.

Kroppen reagerer imidlertid litt på at den ikke gjør de bevegelsene som øynene ser. Det fører til at man rett og slett blir litt sjøsyk, før man venner seg til å bruke brillene.

Se video av Oculus Rift i bruk hos Hardware.no

Skjermbildevideo-nx4b7idONr.jpg Foto: Amundsen, Geir

Ikke bare til dataspill

Christer-Andre Fagerslett er en av de mange utviklerne som har sikret seg en Oculus Rift, og det er hans eksemplar vi har fått lov til å låne.

Christer-Andre Fagerslett lot oss prøve sin utviklermodell av Oculus Rift.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Han understreker at forbrukere vil ha mye igjen for å holde ut ventetiden frem til den ferdige versjonen kommer, men er faktisk litt mindre opptatt av opplevelsen i spill. Selv arbeider han nemlig med å utvikle andre konsepter som brillene åpner for.Fagerslett oppdaget Oculus Rift nærmest ved et tilfelle, og har allerede rukket å komme opp med en rekke mulige løsninger til de fantastiske brillene. Etter å ha laget noen konseptskisser til en virtuell kinosal fikk han mye positiv oppmerksomhet, blant annet fra Palmer Luckey, mannen som står bak hele prosjektet.

– Utgangspunktet med kinosalen er at man kan ha sosiale tilstelninger, og sitte i samme kinosal eller sofa, selv om man er på hver sin kant av landet. Men du kan også ha spill som Tekken på kinoskjermen, og det blir mulig å ha en rekke forskjellige typer saler, blant annet noen som ikke går an å bygge i den virkelige verden, forteller han til Hardware.no.

Vi fikk også teste en teknologidemo av kinoen, og kunne helt klart se for oss å sitte i godstolen med popcorn, og ha venner sittende i samme sal med oss.

Under filmvisning blir den lave oppløsningen mer merkbar enn i spill, men følelsen av å gå rundt i en faktisk kinosal er tilstede. Tanken er også at de virtuelle kinogjengerne skal bli representert som avatarer, som med tiden skal kunne se ut som perfekte 3D-gjengivelser av personen bak.

Les også Hardware.nos guide til spilling på flere skjermer »

Fra kinosal til klasserom

– Med en tredemølle koblet til, vil jeg også kunne utvide kinosalen til et museum, et opplevelsessenter du kan gå rundt i, og jeg har alt kommet et stykke med en virtuell arkadehall, sier Fagerslett.

Han ser nå på mulighetene for å få finansiert den virtuelle kinoen, som er det mest velutviklede konseptet hans til nå, med hjelp fra Innovasjon Norge eller en Kickstarter-kampanje.

Likevel er dette bare begynnelsen, og Fagerslett snakker ivrig om andre muligheter Oculus Rift muliggjør.

– Teknologien åpner også for veldig mye innen pedagogikk. Med et virtuelt klasserom kan læreren vise eksempler fra temaet det undervises i som flytende 3D-modeller foran øynene på elevene. Man kan også ta opp virtuelle forelesninger, og se disse i reprise senere, forteller han.

Les mer, og se flere bilder og video av Oculus Rift i bruk

Skjermbildevideo-nx4b7idONr.jpg Foto: Amundsen, Geir