Torsdag åpnet den nye Kiwi-butikken i Vennesla Kvarter, noe som gir én matbutikk til rundt hver tusende innbygger i Vennesla.
— Det er veldig mange matvarebutikker her nå. Om det er for mange, vil markedet bestemme, sier leder av Næringsforeningen Kjøp i Vennesla, Nina Ledang. - Er det dette Vennesla trenger?
— Det er nok ikke det vi trenger mest, men det er positivt at butikkjeder ser på Vennesla som attraktivt og ønsker å etablere seg her.
Følg Fædrelandsvennen Vennesla på Facebook!
Den nye matvarebutikken i sentrum åpnet torsdag med bløtkake og ivrige kunder på jakt etter gode tilbud på vaskemiddel og kyllingkjøttdeig.
Matkrig
Men 14 matvarebutikker på rundt 14.000 innbyggere gjør kampen om kundene knallhard. Kan dette virkelig gå?
— Vi har sett på hele kommunen under ett, og vi er allerede representert med Meny, Spar og Joker. Kiwi har manglet, men vi mener at det er rom for denne butikken også, sier Thor Usterud, direktør for Norgesgruppen Eiendom Agder.
De store konkurrentene til Norgesgruppen; Rema (Reitangruppen), Rimi (ICA Norge) og Coop Norge, er godt etablert i bygda fra før. — Dere er ikke redd for en overetablering?
— Det er et stort antall butikker i Vennesla nå, men i en konkurranseutsatt bransje må vi være til stede. Dessuten har kommunen en befolkningsvekst over landsgjennomsnittet.
- Men vil ikke butikken bare ta kunder fra de andre kjedene i konsernet?
- Vi tror ikke det. Tilbudet her blir komplett, og det blir mindre handelslekkasje ut av kommunen. Kunder vil komme fra de andre butikkene også, men samtidig styrke handelen lokalt.
Nina Ledang sier at hun har bekymringer for de eksisterende butikkene i bygda.
— Vil omsetningen fordele seg utover på alle butikkene, eller vil vi få vinnere og tapere, og eventuelt nedleggelser? spør hun.
— Derfor blir det nå spennende å følge med. Det er knalltøff konkurranse, men matvarebutikkene som er medlemmer hos oss melder at de går godt.
Stor ro
Viseadministrerende direktør i Forbrukersamvirket Sør, Kay Arne Rakstang Nedrejord, sier imidlertid at han ikke frykter konkurransen til de tre Coop-butikkene i bygda.
— Vi mister ikke nattesøvnen. Og sammenlignet med andre, mindre kommuner, er ikke butikkantallet i Vennesla for høyt, sier han.
— Norgesgruppen ser nok på markedet totalt, og det er klart at de vil inn i et marked hvor de ikke har den butikken fra før, og ta markedsandeler der konkurransen er. Det var det samme med oss da vi nettopp åpnet ny butikk i Lillesand.
Nedrejord sier at Coop Extra Torsby er butikken med størst omsetning i bygda, og at han ikke oppfatter markedet som for tøft.
- Det handler bare om å få kundene til å velge deg. Kiwi kommer nok ikke til å øke dagligvarehandelen i Vennesla noe særlig, men ta kunder fra andre butikker, sier han.
Også leiligheter
Thor Usterud forteller at Norgesgruppen har ivret etter å få Kiwi på plass i mange år.
— Vi fikk så kjøpt de tre tomtene her, og kunne utvikle et kombinert butikk- og leilighetsbygg med god beliggenhet og 22 leiligheter på toppen.