KRISTIANSAND: Kia Sportage har solgt bra både i Norge og resten av Europa. Bilen fra det koreanske gigantkonsernet Hyundai-Kia er da også både designet og produsert i Europa, nemlig Slovakia.

Nykommeren er faktisk en helt ny bil selv om man gjenkjenner forgjengeren. Det er fjerde generasjon Sportage vi nå møter. I drøyt 20 år har modellen rullet på norske veier, og mye tyder på at du vil møte flere av dem etter at 2016-modellen nå er på plass hos forhandlerne.

Fresk i frasparket

Ny og tøffere front, mer plass innvendig og spenstigere design er førsteinntrykket før turen starter. For vår del i en topputgave med en 177 hester turbo bensinmotor, og alt tenkelig utstyr.

Både når det gjelder komfort og sikkerhet. Forresten, med ett unntak: Adaptiv cruisekontroll hadde vi forventet når absolutt alt annet er på plass.

La oss ta inntrykkene fra kjøreturen først: Sportage i helt ny utgave er både morsom, lettkjørt og skikkelig fresk i frasparket i toppversjonen GT-Line.

Samme trøkk får du selvsagt ikke i innstegmodellen Classic med en dieselmotor på 116 hk (forhjulsdrevet) eller minste motorutgave på den firehjulsdrevne utgaven som har en 136 hester dieselmotor.

Kler bilen

Men tilbakemeldinger fra kolleger som har testet de mindre versjonene er gode også på disse, nemlig at de kler bilen godt. Kompakt-suven på halvannet tonn og rundt fire og en halv meter lang burde jo klare seg godt med motorer i nevnte størrelse.

Med noen flere centimeter på lengde og bredde er faktisk Sportage en ok familiebil med bra plass til baksetepassasjerer og bagasjerom på litt over 500 liter. Sistnevnte åpner seg høflig og stille om du står et par sekunder bak bilen med nøkkelen i lomma. Gøyalt og praktisk når du har diverse handleposer å dra på.

«Lock-funksjonen»

Med 8-10 cm nysnø og litt ledig plass på lite trafikkert område, fikk vi også testet «lock-funksjonen» på firehjulstrekket. Da sitter bilen som et skudd, og fremkommeligheten i mye snø og på isglatt underlag burde være sikret.

Kia hevder at de har jobbet ekstra med støydempingen på bilen. Her har de åpenbart lykkes, bilen er behagelig «stillesusende» selv med vintersko på føttene.

Her er det bra plass også for folk over 1,80 meter. Foto: Tor Mjaaland

Det er flere valg å ta om du har landet på Kia Sportage, både når det gjelder motor og utstyr. Dieselmotorene på 116 og 136 hester er allerede nevnt, bensinmotorene er enten en 1,6 liter på 135 hk eller turboversjonen med 177 hk. Minste bensinmotor får du bare på den forhjulsdrevne utgaven.

Under 300.000

Et annet valg er to— eller firehjulsdrift. For egen del hadde vi ikke vært i tvil, hytteturer til indre Agder vinterstid foretrekkes med firehjulsdrift. Men folk flest ser ut til å gå for den forhjulsdrevne versjonen. Til nå har rundt 70 prosent valgt denne. Da starter du også prisgunstig på så vidt under 300.000 kroner.

Og varme i rattet! Deilig ikke å måtte stikke ene hånda under rompa for å få varmet den på kalde vinterdager.

Men mye tyder vel på at de fleste går opp til Classic Plus utgaven med 136 hk diesel og fullspekket med utstyr til 339.000 kroner. Og skal du ha samme motor med trekk på alle hjulene, blir prislappen på 395.000 kroner.

I Plus-versjonene har du massevis av sikkerhetsutstyr, varme også i bakseter, varme og kjøling i forseter, navigasjon med 20 års gratis oppdatering og ryggekamera.

Mye å velge i når det gjelder komfort i nye Kia Sportage: Varme eller kjøling i forsetene, varme i baksetene og varme i rattet. Foto: Tor Mjaaland

Og varme i rattet! Deilig ikke å måtte stikke ene hånda under rompa for å få varmet den på kalde vinterdager. Hvorfor fikser ikke flere dette?

Beste garanti i landet

— Ingen slår oss på garantien, slår Bjarte Øie fast, daglig leder hos Kia-forhandler Motor Sør.

Det er bare å si seg enig med Kia-forhandleren. I Forbrukerrådets store rangering av nybilgarantier for 2015 var Kia alene på toppen og suverent foran nummer to, Toyota.

Les også:

Kia lar ikke anledningen gå fra seg til å slå fast at de er best på garanti i landet. Forbrukerrådet er enig. Foto: Tor Mjaaland

— Kia gikk til topps, blant annet fordi dette er det eneste merket som tilbyr syv års nybilgaranti. De har heller ingen forbehold ved noen av de 25 komponentene vi mener en nybilgaranti bør dekke. Samtidig gir de sine kunder svært god lakkgaranti, med fem år eller 150.000 kilometer, sier testansvarlig Jogrim Aabakken i Forbrukerrådet.Han mener også at det er positivt at Kia ikke har noe krav om at kontrollen av lakk og rust må gjøres på merkeverksted.

— Veldig hyggelig, sier Øie som også synes det er positivt at Kia har tatt konsekvensen av lange leveringstider på tidligere modeller og startet produksjonen av nye Sportage allerede i november.

— Dermed kan vi nå levere biler fra lager, sier Øie som allerede har solgt flere biler og levert ut den første firehjulstrekkeren.