AnimasjonsfilmElias og kongeskipetNorge 2007Regissør: Espen Fyksen, Lise I. Osvoll Manus: Espen Fyksen, Øyvind Rune StålenStemmer: Aleksander Emil Dyrberg Ek, Per Christian Ellefsen, Nils Ole Oftebro, Ane Dahl Torp5 Elias og kongeskipet er den lite spenstige tittelen på det som har blitt en snerten norsk animasjonsfilm. Filmen er basert på barne-tv serien om redningsskøyta Elias fra Lunvik, men har heldigvis unngått fella å koke sammen tilfeldige serieelementer bare for å lage en film. Elias og kongeskipet gir et helstøpt inntrykk, og fungerer på flere nivåer.Først og fremst må man kjøpe konseptet at dette er en film om snakkende båter — på vann. Det premisset gir ikke rom for den sedvanlige detaljrikdommen som moderne animasjonsfilmer baserer seg mye på. Bakgrunnene er ofte «blått hav så langt du ser». Like fullt: om ikke du kan se porene i Elias' ansikt, kan du se furene i skroget. Norske kystlandskap blir gjengitt som i en forlokkende turistreklame, og de forskjellige flytende fartøyene har tydelige karaktertrekk.Hadde jeg vært 20 år yngre, tror jeg Elias ville rørt meg like dypt som Dumbo. Men filmen byr også på overraskende mye moro for voksne. Historien dreier seg rundt den lille redningsskøyta Elias, som drømmer om å bli som den legendariske redningsskøyta Uredd. Han blir, etter diverse forviklinger, med på et letetokt etter kongeskipet - som igjen leter etter prinsessebåten som forsvant for et halvt år siden. Elias og kongeskipet er mer enn en søt historie om å finne seg selv - den er også ganske spennende til tider. Skummelt farvann, monstre fra dypet og fartøy med urent mel i trålposen må overvinnes før Elias sjarmerer prinsessen og halve kongeriket.Manuset er velskrevet, med humor i flere lag - også overført til de mange forskjellige dialektene og aksentene. Filmskaperne har også forsert et annet potensielt skjær i sjøen, musikkinnslagene, med uventet smidighet. Musikalnumrene er ikke flaue affærer. De er bakt godt inn i filmen, og er til og med relativt fengende (og hører du etter, kan du få med deg Alejandro Fuentes synge på østlandsk under kranrekka-rap'en på containerkaia).Filmen er forøvrig utrolig godt timet i forhold til de siste ukenes Se og Hør-skandaler. En stor del av humoren i Elias og kongeskipet kommer fra de tre usympatiske paparazzi-båtene som forfølger de kongelige under påskudd av at de er «riddere av det frie ord». Foruten sladrepressen, får også den dobbeltmoralistiske overklassen, i form av den slu yachten Rocke-Gabrielsen II, sitt pass påskrevet i filmen.Alt i alt er dette en overraskende, engasjerende og sjarmerende film som byr på noe for de fleste.Ingvill Dybfest Dahl