Bjarne Kalgraff og Unn Sara Spissøy fra Bergen tok «Amerikabåten» fra Bergen fredag ettermiddag. –Dette har vi store forventinger til, sa de idet de gikk om bord i Holland America Line-skipet Eurodam. Foto: Arnfinn Mauren

— Dette har vi store forventinger til. Vi er jo såpass gamle at vi husker Amerikabåtene. Det blir fantastisk å seile inn til New York og se Frihetsgudinnen – slik de gjorde før i tiden, forteller ekteparet Edith og Olav Øvrebø fra Bergen.

De to var blant 185 passasjerer som gikk om bord i Holland America Line-skipet Eurodam i Bergen fredag. Om bord var allerede vel 1900 passasjerer – halvparten amerikanere - som hadde gått om bord i København. Om to uker er de i New York.

— Det blir spennende å reise til USA med båt, og vi har tatt med litteratur om Amerikabåtene i bagasjen, sier Unn Sara Spissøy og Bjarne Kalgraff idet de stiger om bord i skipet.

For mange av de norske passasjerene er det knyttet en viss nostalgi til dette cruiset. På sett og vis er det litt historisk, også. Med et lite forbehold skal det være første gang at så mange nordmenn går om bord i et passasjerskip i Norge med kurs for USA siden Den Norske Amerikalinjen ble lagt ned i 1971. Les om amerikabåt i «juleutgave» her.

Må søke ly for orkanen

Skipet tar imidlertid ikke korteste veien til New York. Det skal innom både Færøyene, Island, Grønland og Nova Scotia under ferden over Atlanteren. Mens utseilingen fra Bergen blir behagelig kan passasjerene forvente røffere vær lenger vest i Nord-Atlanteren. Orkanen Cristobal beveger seg raskt mot Island.

— Vi har det litt i bakhodet. På denne tiden av året kan vi nok møte på litt av hvert i Nord-Atlanteren, sier ekteparet June Agate og Torstein Telle.

Før avreise fra Bergen besluttet også skipets nederlandske kaptein Henk Keijer å droppe et planlagt anløp på Shetland – og komme seg raskest mulig til Island, via Færøyene. Slik håper kapteinen å unngå vinden og opptil 30 meter høye bølger.

— Den dagen orkanen er på det verste ville det ha blitt ukomfortabelt for passasjerene å være til sjøs. Da ligger vi i stedet i ly en ekstra dag i Reykjavik, forteller han.

Ni-ti rederier tilbyr atlanterkryssing

Til tross for Nord-Atlanterens uforutsigbare og tidvis røffe forhold, mangler det ikke på interesse for slike cruise. Utviklingsdirektør for det nordiske markedet i rederiet Holland America Line, Pascal Driever, sier til Aftenposten at transatlantiske cruise er blitt blant rederiets mest populære.

— Men det er ikke vanlig at vi tar på så mange passasjerer underveis. Vi gjør imidlertid et unntak i Bergen, fordi det har vært stor interesse for det. Vi kommer også til å gjøre det neste år, og trolig også i 2016. De transatlantiske cruisene settes opp når rederiene flytter flåten fra Europa til Karibia – og når de kommer tilbake utpå vårparten - men det er først de siste fem-seks årene at det har tatt av. Ni-ti rederier tilbyr nå slike cruise, men ikke alle våger seg like langt nord. Om ti dager går også 100 norske passasjerer om bord i Royal Caribbean Cruise Lines Legend of the Seas i Oslo med kurs for USAS østkyst.

— Interessen for disse transatlantiske cruisene er økende. Før var de mer transportetapper mellom sesongene i Middelhavet og Karibia, men nå er de blitt en egen nisje, forteller RCCLs markedsansvarlig i Norden, Ellen Stebekk.

I 2004 skrev NRK en historie om amerikabåtene. Den kan du lese her.