— Vi får tilbakemelding om at alkoholbruken er veldig dominerende. Karakterene er ikke bare litt fulle, men veldig fulle, sier Claudia Schmidt i det tyske selskapet Betafilm til NRK. Hun jobber med å selge serien internasjonalt under navnet «Shame».

Hun sier det var stor interesse for serien på den årlige TV-messen i Cannes, men at det ikke ble noe salg.

Schmidt tror at TV-seriens nyskapende publiseringsstrategi, der karakterene har egne profiler på sosiale medier og klipp fra serien legges ut på nettet gjennom uken, kan gjøre at potensielle kjøpere trenger tid for å bli vant med konseptet.

— De som deltar på slike messer, skal tilbake til sine ledergrupper med ting som kan garantere for suksess i sendeskjemaene. De tar ikke store risikoer. Mange klamrer seg fast til hvordan det var i går, sier prosjektleder Ole Hedemann i NRKs utviklingsavdeling.

Han tror likevel at «Skam» før eller senere kommer til å bli solgt til andre land, i hvert fall i Norden der det er utbredt bruk av smarttelefoner og nettbrett. (©NTB)