Nei, vi sammenlikner ikke nye E-klasse med Norges største sjokoladesuksess gjennom tidene. Begge står støtt på egne ben.

Men nye E-klasse, som nå begynner å rulle på norske veier, bør være en real vekker for konkurrentene. For her er det mye som tyder på at Mercedes tar tetposisjon i premiummarkedet med en bil som starter på rundt 550.000 kroner før du legger til diverse teknikk— og sikkerhetspakker. Og sikkert kjapt passerer 620.000 kroner om du vil ha med deg det meste. Men så får du også det aller siste i en fin blanding av luksus, komfort og høyteknologi.

Selvkjørende

Og de som trodde at Tesla er alene om den selvkjørende bilen, må tro om igjen. For her leverer Mercedes en bil som langt på vei er både selvkjørende, selvparkerende og selvbremsende. Parkeringen kan du gjerne gjøre via mobiltelefonen mens du selv står på fortauet og smiler.

Dashbord med to store skjermer som kan styres både via befølingsknapper på rattet og hjulet på midtkonsollen er av vanlig høyt Mercedes-nivå. Foto: Tor Mjaaland

I denne omgang kommer E-klasse med to motoralternativer, en bensinmotor på 184 hk og en diesel på 194 hester. Vi prøvde sistnevnte som imponerer stort med et oppgitt forbruk på 0,39 liter. Den er kjapp nok i massevis med 7,3 sekunder fra stillestående til 100 km/t, og velger du å kjøre i sportmodus, har du en gøyal og sporty kjøreopplevelse i en fem meter lang bil på rundt 1700 kilo.

Ladbar hybrid

Fra høsten av kommer det en rekke andre alternativer for Mercedes-kundene. Viktigst i Norge er nok stasjonsvognutgaven, men også 4Matic for firehjulsfolket i nord blir en etterspurt utgave. Og i Norge har politikerne sagt at også biler med voksne bensinmotorer skal få hyggelige avgiftslettelser om de også kan kjøres elektrisk. Det betyr at den ladbare hybridutgaven antagelig vil starte på mellom 550.000 og 600.000 kroner med over 300 hk totalt til rådighet.

Eksklusivitet

Tilbake til bilen vi prøvde noen kilometer. Innvendig er det så stilig og lekkert som du kan ønske deg. Det oser av eksklusivitet, rett og slett. På de to skjermene som du kan styre med berøringsfølsomme knapper på rattet kan du selv velge hva som skal vises. Og stemningsbelysningen rundt i kupeen kan du selv bestemme fargen på. 64 forskjellige fargevalg burde vel holde...

Du sitter ualminnelig godt i disse setene i Mercedes E-klasse. Foto: Tor Mjaaland

Nye E-klasse, den 10. modellen i E-klasse-familien siden den ble lansert, får du bare med automatgir. Det har visstnok sammenheng med de mange funksjoner du kan velge mellom når det gjelder blant annet den førerløse biten. Men den ni trinns automatkassen er jo perfekt, og ikke tror vi at en manuell «girer» kunne gjort det bedre.

Massasje

I nye E-klasse er du naturligvis oppkoblet hele tiden, og den har alle tekniske fasiliteter dette medfører. Utstyr som Carplay fra Apple og Android Auto er en selvfølge, for å få maksimalt samspill med mobiltelefonen.

Tar du deg råd, kan du for eksempel velge mellom seks-syv forskjellige typer massasje i forsetet. Du kan også, om du ønsker det, få varme i både armhviler og midtkonsoll, eller bruke mobilen din som nøkkel, både til å komme inn i bilen og få start på den. Det meste er mulig på utstyrslisten, om du er villig til å hoste opp noen ekstra tusenlapper.

Større

Plassen inni kupeen er faktisk også blitt hakket bedre enn i den nye E-klassen enn i den gamle varianten. Akselavstanden er nemlig økt med hele seks centimeter. Bilen er også blitt noen få centimeter lengre, noe som gir litt bedre kneplass til de i baksetet. Setene i bilen vi prøvde ga svært god sidestøtte og var komfortable til tusen

Bagasjerom på 540 liter er ikke verdens største, men burde holde for "sedan-folket". Trenger du mer plass, venter du nok på stasjonsvognen som kommer til høsten. Foto: Tor Mjaaland

Biljournalister har allerede trillet seksere på terningen for nye Mercedes E-klasse. En av dem slo fast at aldri hadde en sekser stått sterkere!

Nå blir det spennende å se hva Audi og BMW kommer med når A6 og 5-serien skal fornyes til høsten. Også Volvo vil være med på det kjøret med nye S90 og V90 som nylig er lansert.

De har fått litt å tygge på, konkurrentene i Tyskland og Sverige.

Prisen har gått ned

For 18 år siden kostet en Mercedes E-klasse 620.000 kroner. Med en god del utstyr er prisen på nye E-klasse den samme i dag.

Mange har ventet på denne bilen

Salgssjef Vidar Salvesen, Bertel O. Steen Agder

— I tillegg er det jo en helt annen bil med så mye utstyr, sikkerhet og komfort som du ikke fikk for 18 år siden, sier salgssjef Vidar Salvesen hos Bertel O. Steen Agder på Fiskåtangen. Og legger til: - Det har jo vært en helt utrolig utvikling innenfor teknikk og sikkerhet som gjør at de to generasjonene E-klasse ikke kan sammenliknes.

At prisen fra forrige E-klasse også har gått ned forklarer Salvesen med at avgiftene bortimot er blitt halvvert. Det har med lavere forbruk, utslipp og vekt å gjøre.

Trygg økonomi

Han smiler over mottakelsen bilen har fått, både fra motorpressen og kunder som har skrevet kontrakt, også før de hadde sett bilen. - Mange har ventet på denne bilen, og mens konkurrentene helst selger stasjonsvogner, ser vi at et kjøpesterkt publikum legger sin elsk på sedan-utgaven av E-klassen, sier Salvesen som erfarer at de aller fleste velger utstyr som gjør at prisen beveger seg fra startpris på 543.000 kroner til rundt 650.000 kroner.

— Dette er folk med trygg økonomi som tenker komfort og sikkerhet og samtidig vet at dette er biler som taper seg lite i verdi, mener salgssjefen hos Bertel O. Steen.