GAMMEL BIL: Dette er Porschen Lindland kjørte i fjor. Foto: PRIVAT
NY BIL: Og her er hans nye bil, en spesialbygd Saab med cirka 400 hestekrefter og en toppfart på rundt 280 km/t. Foto: PRIVAT

LYNGDAL: — Dette blir helt rått, sier Lindland til Fædrelandsvennen.

35-åringen har de siste sesongene konkurrert med Porsche i Sverige. I fjor vant han Carrera GT Cup sammenlagt. Nå melder han altså overgang til Scandinavian Touring Car Championship (STCC).

— Dette er eliteklassen i racing. Her kjemper alle de største bilmerkene mot hverandre, og mesterskapet er blant de hardeste i Europa, sier Lindland.

Lyngdølen fikk et tilbud fra Team Tidö etter å ha imponert i Carrera GT Cup.

— Teamet har ikke vært i racingsirkuset i så mange år, men impoerte med en andreplass i STCC i fjor. Jeg har vært i Porsche noen år, så dette blir en kjempeutfordring for meg, sier Lindland.

400 hestekrefter

Målet for 2013 er allerede klart.

— Det er ingen racersjåfører som ikke kjører for å vinne. Men dette blir min debutsesong, så jeg må nok bruke litt av sesongen til å lære meg bilen og mekanismene, sier Lindland, og legger til.

— Tommy Rustad vant i 2000, og brukte ti år på å vinne sammenlagt igjen. Det viser hvor tøff sporten er.

Lindland kommer til å kjøre en Saab kommende sesong.

— Det er en fullbygd racingbil fra grunnen av. Det er ikke så mye igjen av en vanlig Saab. Bilen har cirka 400 hestekrefter, og en toppfart på rundt 280 kilometer i timen. Den gjør vel 0-100 på litt over tre sekunder, sier Lindland.

I løp kommer han til å ha en gjennomsnittshastighet på rundt 150 kilometer i timen.

Får ikke kjørt bilen

— Hvordan blir det å bytte ut Porsche med Saab?

— Porsche har bestandig vært en drøm, og jeg hadde en av verdens råeste racingbiler. Porsche er et eget segment, men Saab-en jeg får blir nok den råeste bilen med tak jeg har kjørt, sier Lindland og humrer godt.

STCC-sesongen begynner den første helgen i mai. 16.– 18. april er det testing.

— Testdagene er regulert gjennom sesongen. Når det ikke er løp eller testing står bilene stille. De fjerner bare styringen på bilen, sier Lindland, som dermed får minimalt med kjøring før det hele braker løs.

— Hvordan trener du da, når du ikke får kjørt bilen?

— Det blir mye simulering, mentalt forberedelse, fysisk trening, og jeg kjører biler som kan ha paralleller med bilen jeg skal kjøre i STCC, sier Lindland, og legger til at nettopp dette gjør at sporten blir rettferdig for alle deltakerne.

— Det skal være rettferdig. Det er ikke pengene som styrer sporten, og det skal være likt for alle. Det er fokus hele veien, sier han.

Møter svenskeprinsen

Lindland har vært lagkamerat med H. K. H. Carl Philip, prins av Sverige, i teamet Flash Engineering de tre siste sesongene. I 2013 blir de konkurrenter i STCC.

— Han meldte overgang før meg. Vi har jobbet mye sammen, og det er artig at vi skal fortsette sammen, selv om vi blir konkurrenter, sier Lindland.

— Så målet blir ikke å slå ham?

— Nei. Begge er opptatt av å kjøre så raskt som mulig, og når vi kommer til mål er vi opptatt av hvordan vi skal kjøre enda raskere, sier Lindland.