Dette har naturlig nok skapt store utfordringer for alle som lever direkte eller indirekte av olje — særlig på Sør- og Vestlandet, men ringvirkningene sprer seg til andre bransjer og andre deler av landet. Vi ser økende arbeidsledighet. Rogaland har gått fra å ha den nest laveste ledigheten i landet til å ha den høyeste - sammen med Agder.

Dramatisk opplevelse

For dem som rammes av nedbemanningene - og særlig for dem som mister jobbene sine - oppleves dette veldig dramatisk. Man er vant til å være etterspurt, og plutselig stopper det opp. Det rammer bedrifter, det rammer enkeltpersoner - og det rammer familier.

For regjeringen er den aller viktigste jobben nå å få Norge trygt gjennom en nødvendig omstilling og skape nye jobber. Olje- og gassnæringen har lenge vært dominerende i norsk økonomi. Det kommer fortsatt til å være viktig og vil skape mange norske arbeidsplasser i lang tid fremover.

For dem som rammes av nedbemanningene - og særlig for dem som mister jobbene sine - oppleves dette veldig dramatisk.

I sommer er det 45 år siden produksjonen startet på norsk sokkel. Fortsatt har vi over halvparten av ressursene igjen. Mange norske leverandører har vunnet store kontrakter, milliardkontrakter for Sverdrup har gått til Aibel, Kværner, Aker Solutions, Odfjell Drilling, National Oilwell Varco, ABB. Vi er konkurransedyktige!

Natt til 1. mars var en merkedag. Da startet boreriggen «Deepsea Atlantic» den første av totalt 35 brønner som skal bores i det som bare er første fase av dette kjempeprosjektet på Johan Sverdrup-feltet. Her er 23. konsesjonsrunde særlig spennende, og for første gang på over 20 år er helt nye områder gjort tilgjengelig for leteaktivitet.

Styrket bevilgninger

Regjeringen styrket bevilgningene til petroleumsrettet FoU. I 2016 har vi styrket DEMO 2000-programmet med 100 millioner kroner. Årets første utlysningsrunde førte til rekord både i antall søknader og beløp. Forskningsrådet delte ut 125 millioner kroner til leverandørbedrifter - noe som betyr om lag 500 millioner kroner om man tar med industriens bevilgninger. Så langt har vi bare produsert en tredjedel av de beregnede gassressursene på norsk sokkel. En ny tredjedel forventes produsert i løpet av de neste 20 årene.

På kort sikt må vi sikre høy sysselsetting og lav ledighet.

Selv om vi fortsatt skal leve lenge med oljen er vi likevel for sårbare slik situasjonen er nå. Norsk økonomi trenger flere ben å stå på.

På kort sikt må vi sikre høy sysselsetting og lav ledighet. Derfor la vi frem tiltak for økt sysselsetting på 4 milliarder kroner. Budsjettposten skal gå spesielt til de områdene som merker konsekvensene av lavere vekst, de skal kunne settes i verk raskt og ha rask effekt.

Vi har hatt og har en offensiv tilnærming til situasjonen. I mai i fjor la vi frem en maritim strategi for å sikre norsk maritim næring og norske sjøfolk i årene som kommer. I juni endret vi permitteringsreglene. I august la vi frem en pakke knyttet til ungdomsledighet og vi tilførte innovasjon Norge 100 millioner ekstra til Sør- og Vestlandet. For der var midlene i ferd med å bli brukt opp.

Vi la frem en gründerplan med over 400 millioner ekstra i 2016. Hovedgrepene i planen er bedre tilgang på kapital (spesielt i tidlig fase), styrke kompetansen hos norske gründere og å skape en kultur for gründerskap i Norge.

Vi følger med og setter inn tiltak når det er nødvendig!

Vi har vedtatt et budsjett for arbeid, aktivitet og omstilling. De viktigste tiltakene er de langsiktige. Det er de som skal styrke konkurransekraften og omstillingsevnen, trygge de eksisterende og skape de nye jobbene.

Det viktigste vi kan gjøre i en periode med omstilling, er å stimulere til vekst i privat, konkurranseutsatt næringsliv. Det er næringslivet som kan sørge for at det er arbeid til folk, skape verdier og skatteinntekter til staten - som igjen kan finansiere offentlig og opprettholde velferdssamfunnet vårt.

Innlegget er forkortet. Red.