BIRKENES: — Syklisten hadde ikke hatt ei skramme i ansiktet med kjevebeskytteren min, sier Halvor Aamlid.

Han sikter til Paul Bjarne Nerheim som pådro seg store tannskader etter ei sykkelulykke i fjor. Lørdag 24. november i år skrev Fædrelandsvennen at Nerheimgikk i bakken da han bråbremset for en bil på gang- og sykkelveien på Vesterveien, ved innkjøringen til Hennig-Olsen is i Kristiansand. Partene som var involvert i ulykken, strides nå om hvem som hadde vikeplikt og om hvem som skal betale tannlegeregningen som kan beløpe seg til over 100.000 kroner.

Hobbyoppfinner

Aamlid har tilhold i Birkeland. Han har brukt egne penger til å utvikle en kjevebeskytter for vanlige sykkelhjelmer. Ideen fikk han for tre-fire år siden.

— Jeg så på Tour de France på tv. En av syklistene kjørte ut av veien og ble skadet, også i ansiktet. Det var da jeg fikk ideen om å utvikle bøylen, forteller han.

Forseggjort

TRENGER PENGER: Halvor Aamlid trenger investorer for å lansere sin kjevebeskytter for vanlige sykkelhjelmer på markedet. Her står han i nabolaget sitt i Birkeland, mens han viser fram prototypen av en hjelm med påmontert kjevebeskytter. Foto: Tormod Flem Vegge

Han viser fram flere prototyper av sykkelhjelmen, der det er påmontert kjevebeskytter. Den nyeste prototypen er mer forseggjort, med hjelp fra firmaet Custom Cars i Lillesand. Her går sykkelhjelmen, både i farger og design, i ett med den påmonterte kjevebeskytteren.— Jeg har i praksis tatt patent på bøylen og på dimensjonene. Hvis ikke kan den blitt kopiert, sier hobbyoppfinneren, som påpeker at bøylen kun veier rundt 100 gram.

— Det finnes crosshjelmer på markedet, med de er for tunge og varme for vanlige syklister, legger han til.

Denne siste prototypen har kostet 46-åringen 10.000 kroner av egen lomme. Hva hele prosjektet har kostet, totalt fire prototyper, vil ikke Aamlid si noe om. Prosjektet ble imidlertid lagt på is i 2009, på grunn av liten interesse fra hjelmprodusenter både i Norge og i Storbritannia. Etter artikkelen om Paul Bjarne Nerheim i Fædrelandsvennen, tok Aamlid kontakt med avisen.

Trenger investorer

— Jeg har lyst til å få dette produktet ut på markedet, men jeg mangler penger til produksjon. Jeg trenger 3-400.000, sier Aamlid, som ønsker å tegne og utvikle en egen hjelm med kjevebeskytter. Han tror at hjelmen vil koste forbrukeren i underkant av 1000 kroner.

— Kanskje forsikringsselskaper vil kunne gi, for eksempel 500 kroner, rabatt på forsikringen, hvis syklisten bruker en slik hjelm, foreslår oppfinneren.

Testet ved UiA

Per Hushovd, tidligere overingeniør ved avdeling for materialteknologi ved Universitetet i Agder, avdeling Grimstad, testet kjevebeskytteren til Aamlid i 2009. — Vi utførte en test, for å se hvor mye kjevebeskytteren tålte. Det var en veldig enkel test, en styrt falltest. Vi la noe i hjelmen, som tilsvarte et menneskehode, og lot den falle mellom to skinner. Testen var vellykket, og vi ble overrasket over hvor mye kjevebeskytteren tålte. Likevel visste vi ikke hvilke krav som stilles til en slik beskytter, sier mannen som for øvrig også er pappa til sykkelproff Thor Hushovd.

- Ikke etterspurt i markedet

ULIKE MODELLER: Hobbyoppfinner Halvor Aamlid viser fram en rekke prototyper på kjevebeskytteren sin, hjemme på kjøkkenet i Birkeland. Den endelige versjonen er realisert i form av den blå hjelmen. Foto: Tormod Flem Vegge

Hjelmprodusenten Etto tviler på at en sykkelhjelm med kjevebeskytter kan bli en salgshit.— Så vidt jeg vet, så er det ingen produsenter som lager sykkelhjelmer med kjevebeskyttere for vanlige syklister. Men det er heller ingen regler som sier at sykkelhjelmer skal ha slik beskyttelse. Det produseres imidlertid hjelmer med kjevebeskytter for ekstremsykling, sier Kristian Torgersen.

Han er produktansvarlig i det norske firmaet Etto, som utvikler og produserer sykkel- og skihjelmer for det skandinaviske markedet.

— Det er ingen som har etterspurt slik type sikkerhetsutstyr. Det er første gang at jeg hører om denne problemstillingen, fortsetter han. Torgersen får se bilder av Aamlids prototype.

— Det ser ut som en smart løsning, men den ser kanskje litt spinkel ut. Designet er ikke så verst. Jeg ser absolutt nytten av slik beskyttelse, og har selv vært vitne til episoder hvor syklister har fått ansikts- og tannskader. Men jeg er veldig usikker på om markedet ønsker en slik hjelm. Det handler både om komfort, vekt og design.