KRISTIANSAND: — Det var veldig spesielt med den musikkvideoen. På bare noen dager hadde den over 30.000 views. Det var en vanvittig boost, og det er ingen andre hiphop-miljøer på Sørlandet som har klart å oppnå slike tall på så kort tid, sier G'Bless Records og AGF Music-gründer Jan Erik "Gino" Mæland til Fædrelandsvennen.

For tre uker siden lanserte han den nye musikkvideoen "Surfin" til rapperen Simmy Man på nettstedet Youtube. Videoen er filmet av Gino selv og er et såkalt onetake opptak fra en garasje ved Sør Arena på Lund i Kristiansand. Da videoen var publiseringsklar sørget Mæland for å la nyheten gå for full maskin på sosiale medier og via en rekke pressemeldinger. Responsen lot ikke vente på seg. Videoen er per i dag registrert med 34.791 visninger.

Hardt arbeid

Mæland selv har ingen fasit på hvorfor plateselskapet hans ved flere anledninger lykkes med å få tusenvis av visninger på arbeidet de gjør, men tror den viktigste årsaken ligger i den digitale markedsføringen.

— Det handler rett og slett om mye arbeid. Jeg har et stort kontaktnettverk som jeg har bygget opp over flere år. Noe som gir en effektiv promotering, forteller han.

I tillegg promoteres det mye via Facebook og Twitter.

— Jeg vil påstå at det er den digitale promoteringen som er selve nøkkelen til de gode resultatene, sier han.

Da Simmy Man sikret seg en opptreden under Hovefestivalen i sommer la ikke det noe demper på interessen heller.

— Han er virkelig i siget om dagen, konstaterer platesjefen.

- Alfa og omega

- Hvor viktig er den digitale promoteringen for dere?

— Det er alfa og omega i dag. Det er 2012 og "kidsene" streamer og laster ned låter på itunes, spotify, wimp og soundcloud. Skal du bygge bandet ditt i dag, så er det et vanvittig bra verktøy for å synliggjøre artistene du har, sier Mæland.

Selv laster han opp foto, video og tvitrer korte oppdateringer fra plateselskapets travle hverdag.

— Det er utrolig viktig å være synlig og bruke det for alt det er verdt. Det er derfor vi har lykkes så godt, konstaterer han.

Kommunikasjonsrådgiver i Dist, Thomas Moen. Foto: Arkivfoto:

ImponertKommunikasjonsrådgiver Thomas Moen i Dist Creative holder ofte foredrag om bruken av sosiale medier. Han blir imponert når han hører om responsen den nye musikkvideoen til Simmy Man har fått på nett.

— Vi ser er at når mindre selskaper tar i bruk digitale kanaler, så får de en veldig stor effekt ut av det. Det er ikke lenger nødvendig å ty til store og kostbare markedsføringer, hvis man behersker og respekter sosiale medier på en riktig måte, sier han.

Moen tror mindre selskaper lykkes bedre via digitale kanaler fordi større selskaper gjerne har en organisasjon og en kultur som gjør det vanskelig å tenke ut av boksen.

— Men jeg tror også at hvis plateselskapet blir for stort og det blir for mange artister å promotere så vil det være vanskelig å skape de samme effektene igjen, sier han.

- Så plateselskapet bør ikke få for mange artister å promotere?

— På Twitter er det noe som heter small town rules. Det vil si at dersom det blir for mange mennesker blir det vanskelig å skape den samme dugnadsånden, som når man opererer i et mindre selskap, konkluderer han.