KRISTIANSAND: Vitusapotek Elefanten i Kristiansand opplyser til Fædrelandsvennen klokka 14.40 at systemet for e-resept igjen er oppe og går.

Det er uklart om tjenesten har vært nede flere steder enn i Kristiansand.

Systemet var nede på apotek og legekontor i cirka en time onsdag ettermidag, og det var ikke mulig å hente ut medisiner på e-resept.

— E-resept er for øyeblikket nede, og har vært det i cirka tyve minutter. Kunder som kommer og skal hente ut medisin på e-resept får ikke medisinen sin med en gang, fordi det er umulig å få eksepedert, sa farmasøyt Inger Pedersen ved Vitusapotek Elefanten i Kristiansand til Fædrelandsvennen kl. 13.50 onsdag ettermiddag.

Apoteket fikk jevnlige oppdateringer på apotekets intranett om situasjonen, men da Fædrelandsvennen først snakket med apoteket var det ikke kommet beskjed om når systemet var forventet å fungere igjen.

— Det skjer av og til at det ikke fungerer, ikke direkte ofte, men av og til. Tidligere har det tatt mellom en halvtime og tre kvarter før det har vært oppe igjen, sa Pedersen.

I løpet av tiden e-resept ikke fungerte var det mange som ringte til apoteket og spurte om tjenesten.

— Det er mange som ringer og spør, fordi de ikke vil gå en bomtur hit. Vi forventer at det skal være oppe igjen snart, sa Pedersen.

Post- og teletilsynet har ikke fått beskjed om utfall på nettet på Sørlandet i dag.

— Vi har fått melding om alvorlige utfall på nettet i Midt-Norge fra Gudbrandsdalen til Sør-Trøndelag. Vi vet ikke helt hva som har skjedd her, men det kan være ledning- eller kabelbrudd. Det har slått ut lokalt, og vi har ikke fått noen meldinger om utfall på Sørlandet, sier direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet.

Regional informasjonssjef Per A. Meling i Telenor sier at de heller ikke har fått meldinger om problemer med nettet på Sørlandet.

— Vi har ikke fått beskjed om utfall på nettet på Sørlandet, men det kan være systemet apotekene bruker som førte til feilen, sier Meling.