Flere velger nå sportslige elbiler fremfor bensin­drevne familiebiler. Det skriver bt.no.

- Er ikke det en flott bil? Og så er den jo så billig i drift. En vanlig bil med samme kvaliteter ville kostet mer enn de dobbelte.

Idar Frøystad fra Fosnavåg på Sunnmøre er et eneste stort smil etter at han fredag så og prøvekjørte den elektriske sportsbilen Tesla første gang.

- Mye bil for pengene

Frøystad bestilte den sportslige elbilen allerede i november i fjor. I slutten av september skal den nye Teslaen hentes, og erstatter familiens stasjonsvogn fra Volvo.

I tillegg er den jo veldig billig i drift. Og det synes jo vi sunnmøringer er stas

- Ingen problemer å bytte til eldrift?

- Nei. For det første er det en flott bil og den er bra for miljøet. I øyeblikket er avgiftene slik at du får veldig mye bil for pengene. I tillegg er den jo veldig billig i drift. Og det synes jo vi sunnmøringer er stas. Men det må du ikke skrive altså, sier Frøystad.

Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre

De er sammen med familien Hauge/Gjerde, som også er fra Sunnmøre. Teslaen deres er bestilt for lenge siden, og leveres i desember.

- Jeg kjørte en Porsche i sommer med over 500 hestekrefter. Men denne sparker jo minst like my fra, sier Vidar Gjerde, som ikke legger skjul på at han har sans for de ekstra hestekreftene.

Tresifret antall

Daglig leder Joar Tenfjord i Tesla i Bergen vil ikke si noe om hvor mange biler som er solgt.

Du sparer mye i bompenger og parkering, i tillegg til at det å fylle tanken koster under femti­lappen

- Det har vært et eventyr. Vi er fullbestilt på prøvekjøringer i tre uker fremover. Og det er alle slags folk. Alt fra bilentusiaster på sin hals til familier, sier Tenfjord.

Etter det BT erfarer har Tesla solgt et tresifret antall biler før butikken åpnet. Tenfjord mener interessen har flere årsaker.

- Du får litt i pose og sekk. Subsidiene fra staten gjør at du får en sportsbil til halv pris. Du sparer mye i bompenger og parkering, i tillegg til at det å fylle tanken koster under femti­lappen, sier han.

Også selger Trond Sandven hos bilforhandleren Sandven AS i Bergen merker pågangen.

- Det er en enorm etterspørsel etter Tesla, det skal vi faktisk innrømme. Men det er ingen av våre kunder som kjøper det som en hovedbil. Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre, sier han.

Sandven har i flere år solgt luksusbiler fra blant annet BMW, Land Rover og Audi.

- Vi kan skaffe bilen, men det er ikke penger i det. Tesla har samme prisfilosofi over hele Europa, og da vil det ikke svare seg å importere den.

Sandven tror at avgiftspolitikken risikerer å bli endret.

- Når den norske stat ser hvordan elbilsalget kommer til å ta av, tror jeg de fort gjør en endring i avgifter.

Merker ikke Tesla-effekt

Hos Mercedes merker de ikke noen Tesla-effekt.

- Foreløpig har vi ikke merket konkurransen direkte. Vi har heller ikke merket at kunden ser på Tesla som et alternativ når de gjør et valg blant luksusbiler, sier Knut Johan Andvik, markedsdirektør i Bertel O. Steen i Bergen.

Salget av nye personbiler flatet ut i august, men andelen ladbare biler og hybridbiler har aldri vært høyere, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Vi har ikke merket noe til konkurransen fra Tesla ennå. Tilbudet er ganske nytt i markedet, og bilen er jo laget for det norske avgiftssystemet. De er kommet heldig ut sånn sett, og det er naturlig at Tesla selger en del biler, sier Per Larsen ved Porsche Center Bergen.

- Vårt eget salg er som forventet og vi ligger i rute, sier Larsen.