Vi bruker mobilen til alt mulig. Det har allerede noen av bilprodusentene oppdaget.

— BMW og Volvo er blant dem som har funksjonelle bilapper knyttet til for eksempel navigasjon, nødsignal og musikkavspilling. Eller du kan bruke mobilen som bilnøkkel, til å tute med hornet eller til å finne igjen bilen på en stor parkeringsplass, sier Odd Erik Skavold Lystad, journalist i bladet Bil.

— Tesla og andre elbilprodusenter er også i front når det gjelder bruk av mobilteknologi. Jeg er helt sikker på at alle bilmerkene i årene fremover kommer med egne apper og smarttelefonsystemer med trådløs wi-fi integrert i bilen, legger han til.

Carplay i nye biler

Apple lanserte i begynnelsen av mars sitt nye produkt Carplay. Trolig kommer andre mobilprodusenter ganske snart med lignende integrerte smarttelefonsystemer. Foto: Apple

Apple lanserte i mars Carplay, som er et mobilsystem innebygget i dashbordet. Den innovative mobilgiganten har fått en rekke bilprodusenter med på laget.Volvos nye XC90, som kommer til høsten, får Carplay. Ifølge Apple skal systemet også inn i modeller fra Honda, Mercedes-Benz, Ferrari og Hyundai i løpet av 2014, mens flere andre bilmerker følger etter til neste år eller senere.

Med Carplay kan man blant annet bruke Apples karttjeneste og musikkavspiller, i tillegg til alle appene du selv synes er nyttige mens du kjører eller sitter på. Du kan gjennom systemet naturligvis også ringe og motta samtaler. Slike løsninger finnes riktignok fra før.

— Det handler først og fremst om at Apple og andre mobilprodusenter vil inn i bilene våre fordi de ser et stort marked her. Men samtidig har de helt sikkert planer om å gjøre det brukervennlig. Uansett om det er Apple, Google eller noen andre som leverer disse løsningene, snakker vi om en liten revolusjon med tanke på alle de trådløse tjenestene som bilene nå utstyres med, fastslår Dag Christian Holm, journalist i Nytt om Bil.

Via callsenter til apotek

BMW er blant dem som etter hvert skal få CarPlay. Per i dag bruker de sitt eget system, som de har kalt BMW ConntectedDrive. Ved hjelp av en mobilapp eller to kobles du til den innebygde skjermen i dashbordet.

ConnectedDrive, som ble lansert i juli i fjor, har flere viktige funksjoner for eierne av de nyeste BMW-ene. Blant annet automatisk nødanrop ved ulykke, informasjon om servicebehov, musikkavspilling, hjelp til å finne igjen bilen med mobilen, fjernlåsing med mobilen, samt navigasjon med informasjon som eksempelvis forteller hvor det er kø og hvor nærmeste kafé befinner seg.

— Via mobilen kan man også sørge for at bilens motor og kupé er oppvarmet før man skal kjøre. Dessuten har systemet en online calltjeneste, kalt Concierge. Her kan man ringe vårt døgnåpne callsenter, som raskt finner ut hvor du er og kan hjelpe deg med å finne det nærmeste apoteket eller noe annet du leter etter, forteller Kjetil Myhre, markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Norge.

En del av systemet er standard, mens andre deler er ekstrautstyr. Trådløs wi-fi i bilen, via et eget simkort, er blant det som er ekstrautstyr.

— BMW er tidlig ute, men vi ser nok bare starten på den mobile teknologiutviklingen i bilene. Det kommer garantert mer i løpet av de neste årene, sier Myhre.

Apper til alle biler

Odd Erik Skavold Lystad (25), journalist i bladet Bil, er bilentusiast og en ivrig mobilbruker. Bilen hans er ikke akkurat ny og har ingen smarttelefonløsninger, men det hindrer ham ikke fra å bruke apper som er laget for bilkjøring. Foto: NTB scanpix

Om du ikke er blant dem som har en flunkende ny BMW eller Tesla, finnes det mange mobilapper du kan trøste deg med.Odd Erik Skavold Lystad – som kjører rundt i en 13 år gammel SAAB som er langt unna integrert internett og fancy smarttelefonsystemer i dashbordet – klarer seg godt med mobilens bil— og trafikkapper. Han sverger blant annet til navigasjonsløsningen Here, som er å finne i alle Windows-telefonene.

— Den er lettlest og veldig fin å bruke uansett om du skal gå, kjøre eller reise kollektivt. Den gratis navigasjonsappen Waze fungerer også veldig bra. Det er en type app der brukerne kan legge inn informasjon om for eksempel bensinpriser og trafikkinfo. Jo flere som bruker appen, desto bedre blir den, sier han.

Tror flere vil bruke mobilen ulovlig

Runar Karlsen, sjef for Utrykningspolitiet, tror det blir mer ulovlig mobilbruk i bil i årene fremover. Foto: NTB scanpix

UP-sjef Runar Karlsen frykter at mobilvanene våre vil føre til at mer ulovlig bruk av mobil i bil. — Med tanke på hvor mye vi bruker mobilene våre til alt mulig, og alle de mobilløsningene som lages for bilen, er det all grunn til å tro at mobiltasting under kjøring dessverre vil øke i årene fremover, sier Karlsen.

Han opplyser at antall forelegg for ulovlig mobilbruk har holdt seg stabilt i løpet av de tre siste årene. Årlig får mellom 18.000 og 20.000 bilførere 1300 kroner i bot for å ha tastet på mobilen eller å ha snakket i den uten handsfree-system.

— Men vi avdekker bare en liten del det er helt sikkert store mørketall. Undersøkelser viser at det årlig foretas millioner av mobiltastinger og håndholdte mobilsamtaler av bilførere under kjøring. Det er straffbart og kan være farlig. De eneste gangene man kan trykke på mobilen når man kjører bil, er når man skal svare og avslutte en samtale – og bare dersom man har handsfree-system. Ellers skal man la mobilen være i fred under kjøring, slår UP-sjefen fast.