Strålende forhold i fjellet, og snart er det vinterferie. Mange vil nyte snø og ski etter en temmelig treg start på skisesongen i lavlandet.
Men det gjelder å pakke bilen skikkelig. Løs bagasje gir personskader i svært mange trafikkulykker.
Det viser en studie gjennomført av Norsk Luftambulanse.
190 ulykker er gjennomgått, og i 39 prosent av dem forårsaket løse gjenstander i bilen personskader. To par ski blir for eksempel til en bombe med en vekt tilsvarende 150 kilo i en kollisjon i 50 kilometer i timen.
Bakseter gir etter
Studien doktorstipendiat Trine Staff i Stiftelsen Norsk Luftambulanse har gjennomført, avslører at svake bakseterygger kan gi etter i en kollisjon slik at bagasje rett og slett brekker setet.
— Bilprodusentene bør fokusere på å utvikle baksetekonstruksjonen slik at den tåler å bli truffet av tung bagasje fra bagasjerommet. Det er spesielt delte bakseterygger som har en svakhet, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.
I ulykker der baksetene brakk, var skadeomfanget større enn andre ulykker med løse gjenstander i bilen.
Små gjenstander blir tunge
Men det er ikke bare de tunge kolliene i bagasjerommet som kan volde skade. Selvom setet er solid nok og bagasjen pakket skikkelig, er de fleste bilkupeer fylt opp med løse gjenstander som spillkonsoller, DVD-spillere, kaffetermoser, vesker og mobiltelefoner. Kanskje stikker et par ski og staver ut av det smarte bagasjehulleti baksetet også.
NAF har tidligere gjort kollisjonstester med løsøre i bilen, og resultatene er skummel lesning:
Ti kilo bagasje får en vekt tilsvarende 600 kilo i en kollisjon i 50 kilometer i timen. To par ski blir til 150 kilo i samme hastighet, og en kaffetermos til 45 kilo i et sammenstøt.
— Løse gjenstander i bilen kan være dødelige våpen ved en bråstopp, sier Jan Ivar Engebretsen.
Og for å være presis: Tingene blir altså ikke tyngre rent fysisk. Massen til gjenstandene er den samme, men kraften (målt i newton) blir ganske annerledes i en kollisjon. Dette kan sammenlignes med noe som står i ro, men er mye tyngre.