Reklame på nett kan være et plagsomt fenomen for brukerne,noe som har gjort at mange bruker programvare for å blokkere reklamen. I en pressemeldingopplyser Facebook at de nå akter å komme reklameblokkering til livs.

Facebook skriver at de heretter skal begynne å vise reklame i Facebook på PC-plattformen selv om man har reklameblokkeringsprogrammer installert.

Har ikke betalt produsentene

Facebook bedyrer at de ikke har valgt løsningen som innebærer å betale produsentene av blokkeringsprogrammene for å «hviteliste» Facebook, slik noen aktører gjør. Selskapet mener slike løsninger er forvirrende for brukerne.

INFO: Du kan også få opp informasjon om hvorfor du ser ulike annonser. FOTO: Facebook

Den nye anti-reklameblokkeringsløsningen fra Facebook skal med andre ord være av rent teknisk art, uten at selskapet utdyper de tekniske aspektene ved løsningen og hvordan den fungerer.

Gir samtidig bedre reklame-kontroll

NY PREFERANSE: En ny preferanse-funksjon skal gi deg bedre kontroll på reklamen på Facebook. FOTO: Facebook

Som «kompensasjon» for å hindre reklameblokkering opplyser Facebook samtidig at de nå skal gi brukere bedre kontroll over måten reklame vises på.Dette har de gjort ved å legge til en reklamepreferanse-funksjon i Facebook som gjør atdu kan fjerne reklamer knyttet til bestemte interesser.

Det skal også bli mulig å fjerne reklamer fra selskaper og organisasjoner som har lagt deg til i kundelistene sine. På denne måten er meningen å gjøre reklamene på Facebook mer målrettede og relevante for brukerne. Oppdateringen gjør det også mulig å sjekke begrunnelsen for hvorfor annonsene vises.

Mer informasjon om den nye oppdateringen finner du hosFacebook.

Mediehuset tek.no er eid av TU Media

Facebook har nå fått en ny konkurrent:Hello skal fokusere på interessene til brukerne