Folk flest skiller ikke mellom «potetgull» og «potetchips», derfor kan ikke Maarud kreve enerett på ordet «potegull», mener Oslo tingrett.

Maarud fabrikker begynte å markedsføre de frityrstekte potetskivene sine som potetgull i 1938. Men først i 2010 ble «potetgull» registrert som eget varemerke. Det innebar at konkurrenten KiMs måtte slutte å kalle sine potetchips for potetgull.

Potetgull som advokatmat

Slikt blir det krangel av, og på vegne av sitt varemerke KiMs gikk Orkla til sak mot Maarud. De hevder at folk flest snakker om potetgull, helt uavhengig av hvem som har registrert ordet som varemerke. Derfor kan ikke Maarud ta monopol på ordet i markedsføringen.

Fra 31. august til 2. september måtte dommeren høre på knasende argumenter om hva folk flest forbinder med potetgull, og hvorfor Maarud eventuelt lager det eneste ekte potetgullet.

For å underbygge påstanden om at kundene ikke skiller mellom produsenter, la Orkla frem flere markedsundersøkelser i retten. De viser at folk flest tenker på potetgull omtrent som de tenker på andre varer. Ordet beskriver noe som mange produsenter leverer.

For virkelig å dokumentere hvordan ordet potetgull brukes, er det sitert fra stortingsdokumenter, en lærebok i naturfag, Tanums store rettskrivningsordbok og utredninger om «Det offentliges ansvar for feilaktig informasjon». Alle steder brukes potetgull som et såkalt generisk ord.

Nesten uavgjort

Men retten vil ikke ta stilling til fremtidig bruk av p-ordet i markedsføringen uten å krenke Maaruds rettigheter.

Hva det vil få å si i praksis er det for tidlig å si.