— Hverken forbruket på langkjøring eller på strøm var helt det vi hadde håpet på, sier Lina Schøyen, redaktør i NAF-magasinet Motor.

Det synes Tom Gøytil hos Motorforum i Kristiansand er som det skal være. For de ladbare hybridbilene, som Mitsubishi Outlander PHEV som han selger, har først og fremst sine fordeler miljømessig og økonomisk på kortere turer og i tettbygde strøk.

Mijøet

— Gevinsten er på de daglige turene der svært mange opplever at de kan kjøre disse bilene helelektrisk til og fra jobb, butikk eller barnehage, sier Gøytil. På langkjøring vil de ladbare hybridene ha et forbruk som ligger tettere opp mot vanlige fossilt drevne biler.

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF med familiens ladbare hybrid, en Outlander PHEV. -Jeg liker å kjøre i den forurensede Oslo-lufta og vite at jeg ikke slipper ut "dritt", sier hun. Foto: NAF

— På NAF-testen kom Outlanderen ut med 0,60 l/mil på blandet kjøring. Det synes jeg er bra for en 1900 kilo tung bil med permanent firehjulstrekk, sier Gøytil. Han er også er opptatt av den miljømessige siden av saken.

— Når de ladbare hybridene står i kø i rushtrafikken ut og inn av storbyene, har de null utslipp. Det er jo kjempeviktig for miljøet, slår han fast.

Vanlige sjåfører

I testen NAF har gjennomført var fem biler med: De mindre bilene Audi A3 e-tron og Volkswagen Golf GTE, stasjonsvognen Mercedes-Benz 350e, folke-suv-en Mitsubishi Outlander PHEV og luksus-suv-en BMW X5 eDrive 40e. De fem sjåførene som var med var vanlige bilførere uten spesiell kunnskap om bil.

Her testes de fem ladbare hybridbilene på vintervåte veier. Foran Audi A3 e-tron. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Også det har Gøytil synspunkter på: — De ladbare hybridene, og også elbilene, må folk lære seg å kjøre for å få full effekt både forbruksmessig og miljømessig, sier han.

Audi best på langtur

Langkjøringen var en tur på 246 kilometer stort sett landeveiskjøring i relativt lett terreng. Audien var best med et forbruk på 0,37 liter på mila. Overraskelsen var at VW Golf GTE som i bunn og grunn er samme bil som Audi, hadde et forbruk på 0,47 liter på mila. Mercedes hadde et forbruk på 0,57 liter på mila, mens Mitsubishi Outlander endte på 0,6 liter. BMW-en, som er stor og tung og med svært stor motor, endte på en liter på mila.

Tom Gøytil hos Motorforum Kristiansand understreker at det er på kortere turer og daglig bykjøring de ladbare hybridene er gunstige både miljømessig og økonomisk. Foto: TOR MJAALAND

— Ser man på langkjøring isolert, er det et spørsmål om ladbar hybrid er lønnsomt for forbrukeren, sier Schøyen og legger til at folk flest kjører langt sjeldnere langtur enn kortere turer. - Det er de korte turene i hverdagen som er regelen, og da kan du kjøre på strøm med de fleste av hybridene, sier hun.

Mindre rekkevidde

De fem bilene i testen var ikke i nærheten av maksimal oppgitt rekkevidde på strøm under en variert kjøretur i Oslo. Golf og Mitsubishi kom lengst med 30 kilometer. Dette er et stykke unna maksimal rekkevidde som er 50 kilometer på Golfen og 52 kilometer på Outlander. Audien nådde 28 kilometer på ren strøm til tross for at den har en maksimal rekkevidde på 50 kilometer. Mercedesen var nest dårligst i testen med 18 kilometer med batteridrift. Dette er også et stykke unna rekkevidden på 31 kilometer som importøren oppgir. Kortest på batteri kom BMW med 15 kilometer. Denne skal i teorien kunne kjøre inntil 31 kilometer.

De ladbare hybridene er kjempeviktige for miljøet

Tom Gøytil, Motorforum Kristiansand

— De fleste av disse bilene klarer turen til og fra jobb for folk som bor i byområder. Men det viktige med ladbar hybrid er å bruke den riktig. Da er de bra for miljøet og lommeboka, sier Lina Schøyen.

Gunstige

Kommunikasjonssjefen i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, er ladbar hybrid-entusiast og kjører selv en Outlander PHEV.

— En ladbar hybridbil vil for de fleste være god biløkonomi. Samtidig som de kjører langt mer miljøvennlig enn med en konvensjonell bil, slår Sagedal, fast. Hun har kjørt familiens Mitsubishi Outlander PHEV i ca to år, en bil som dekker både behovet for kjøring til jobb og når hun skal på besøk til hjembyen Kristiansand.

Nok rekkevidde

Sagedal viser til den siste reisevaneundersøkelsen som er gjennomført der gjennomsnittlig kjørelengde er ca 47 kilometer daglig. Og da er også folk med lange reiseavstander til jobb tatt med.-  Det betyr at for de aller fleste vil rekkevidden på en ladbar hybridbil dekke mesteparten av det daglige kjørebehovet, sier Sagedal.

Avvik

Når det gjelder NAFs egen test av de ladbare hybridene og ikke minst en test ukebladet Vi Menn har gjennomført, som begge viser store avvik fra oppgitt forbruk, mener hun at det ikke er noe nytt med avvik mellom oppgitt og reelt forbruk. - Vi jobber mot EU for å få mer realistiske målemetoder. Men det gjelder for alle typer biler, både ladbare hybrider og biler drevet på fossilt brennstoff, sier Sagedal.

Fortrinn

Hun mener også at langkjøringstester av ladbare hybrider ikke får fram fordelene med denne type biler både forbruksmessig og miljømessig.

— Det er jo på kortere turer disse har sine fortrinn. Og jeg nyter å få mest mulig ut av elmotoren og samtidig vite at jeg ikke slipper ut «dritt» i den allerede forurensede Oslo-lufta, sier kommunikasjonssjefen i NAF.

Hun mener at en forutsetning bør være til stede før folk anskaffer ladbar hybridbil: - De må ha lademuligheter hjemme i garasjen eller utenfor boligen. Dette er biler som må lades daglig for å få både økonomisk og miljømessig utbytte av biltypen, slår hun fast.