På enkelte skoler i Oslo fikk elevene tilgang til digitalt oppslagsverk under norsk skriftlig eksamen i videregående skole. Det var ikke tilfelle for skolene i Vest-Agder, bekrefter utdanningssjef Arle Hauge i fylkeskommunen.

— Det er urettferdig og synd at noen får tilgang til Wikipedia og Store Norske leksikon, sier Dennis Bjørtvedt Torkelsen, leder i Elevorganisasjonen Vest-Agder.

— Vi har ikke fått inn direkte klager om misnøye, men jeg mener elevene ikke har fått god nok informasjon fra skolene og Utdanningsdirektoratet, og derfor er de kanskje ikke klare over rettighetene de burde hatt, sier han.

Også tidligere elev Vebjørn Kristensen ved Vågsbygd videregående skole reagerer.

— Jeg føler meg veldig uheldig som ikke fikk samme mulighet under eksamen, sier han.

Øyvind Andresen, avtroppende norskansvarlig ved Vågsbygd videregående skole, synes det er uholdbart.

— Tilgang til digitalt oppslagsverk kan føre til at man raskere finner informasjon. En av eksamensoppgavene handlet om sagalitteraturen. Jeg mener man kunne spart mye tid ved å ha tilgang til digitalt oppslagsverk, forteller han.

For sent

Rektorer Fædrelandsvennen har vært i kontakt med, mener Utdanningsdirektoratet ikke informerte godt nok om muligheten til digitalt oppslagsverk.

— Vi ble klar over dette i slutten av april, kun kort tid før eksamen. Det er grunnen til at vi ikke fikk det gjennomført, sier Åse Lill Kimestad, rektor ved Vågsbygd videregående skole.

— Fra høsten vil vi forholde oss til hva Vest-Agder fylkeskommune vedtar. Vi ønsker gjerne at elevene skal få mulighet til å gjennomføre eksamen med de ekstra hjelpemidlene, slik at de kan yte maks under eksamen, legger hun til.

Heller ikke rektor ved Kristiansand Katedralskole, Knut Gunnar Aasen, var klar over dette før det var for sent.

— Vi hadde dessverre ikke mulighet til å tilby eleven digitalt oppslagsverk. Mest sannsynlig vil vi ta i bruk digitalt opplagsverk fra neste år. Vi ønsker å samarbeide med fylkeskommunen og de andre videregående skolene i Vest-Agder, forteller Aasen.

- Ikke krav om hjelpemidler

Sissel Skillinghaug, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, tar klagene til etterretning.

— Var informasjonen i forkant om bruk av digitalt oppslagsverk god nok?

— Vi informerte om dette på våre hjemmesider og sendte ut informasjon til skolene. Vi har sett i ettertid at mange skoler ikke føler seg godt nok informert, og det er noe vi må ta med oss videre, sier Skillinghaug.

Hun mener imidlertid digitalt oppslagsverk ikke er avgjørende for resultatet.

Øyvind Andresen, avtroppende norskfaglig ansvarlig ved Vågsbygd videregående skole. Foto: Privat

— Eksamensoppgavene etterspør anvendt kunnskap og ikke reproduksjon av fakta som kan finnes direkte i digitale hjelpemidler. Sensorene er kjent med at både opplæring og gjennomføring av eksamen varierer noe. Det er heller ikke krav om å bruke hjelpemidler, sier avdelingsdirektøren.

Krever annullering

Øyvind Andresen mener direktoratet bør annullere eksamenskarakteren.

— Utdanningsdirektoratet bør stå ansvarlig og rette opp. De har gjort en feil. Eksamenskarakteren burde bli annullert, mens standpunktkarakteren burde bli stående, sier han.

Direktoratet har imidlertid ikke vurdert annullering.

— At skoler og fylker velger ulike løsninger for hjelpemidler under eksamen, er ingen formell feil, og vil ikke føre til annullering av eksamen, sier Skillinghaug.

Elevorganisasjonen i Vest-Agder opplyser at de til høsten vil besøke skolene i fylket for å informere elevene om hvilke rettigheter de bør ha under eksamen.