STOCKHOLM — Vi er svært godt fornøyde med at vi nå endelig har kommet fram til en avtale med Bombardier, som gjør at vi kan legge bak oss denne saken finansielt. Det har vært en sak hvor SAS har tapt mye penger, og derfor er det veldig positivt at vi nå får inn en del av disse pengene igjen fra flyfabrikkanten, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge til NTB.Mesteparten av erstatningen blir i realiteten en solid rabatt på kjøp av nye fly hos Bombardier. SAS har bestilt 27 nye fly, som skal erstatte de 27 Dash 8 Q400-flyene som ble satt på bakken for godt etter alle høstens problemer. Avtalen inneholder dessuten en opsjon for SAS om å kjøpe ytterligere 24 fly. De nye flyene som skal leveres, blir jetfly av typen CRJ 900 Next Gen og såkalte turboprop-fly av typen Q 400 Next Gen. INGEN betenkeligheter

Midteide sier SAS ikke har noen betenkeligheter med å kjøpe nye fly fra problemfabrikanten Bombardier.- Nei, vi har brukt denne fabrikanten i mange år, og det er verdens største produsent av mellomdistansefly, så dette er en god avtale både for Bombardier og SAS, forsikrer Midteide.De nye flyene skal først og fremst bli brukt i Sverige og Danmark, men SAS-eide Widerøe skal ta i bruk de nye flyene på noen av sine regionale ruter i Norge.Bombardier sier i en pressemelding at de er stolte av å kunne forlenge sitt langvarige partnerskap med SAS.Den sterkt rabatterte prislappen på de 27 nye flyene er på 883 millioner dollar, det vil si anslagsvis 4,55 milliarder kroner. Havari

Det var etter at tre SAS-fly av typen Dash 8 Q-400-fly hadde uhell under landing i fjor høst, i tillegg til en rekke nestenulykker og småproblemer med denne flytypen, at selskapet besluttet å sette alle de 27 Dash 8 Q400-flyene på bakken for godt. SAS regnet ut at havariene og beslutningen om å slutte å fly denne typen ville koste selskapet i underkant av 1 milliard kroner. ©NTB