I KILDEN: Janove Ottesen og resten av Kaizers Orchestra spiller i Kilden torsdag. I KILDEN: Janove Ottesen og resten av Kaizers Orchestra spiller i Kilden torsdag. Foto: Scanpix

- Det blir ikke noe balladeshow

Men en litt annerledes Kaizers-konsert i Kilden torsdag. — Livespilling er en egen kunst og jeg elsker det, sier vokalist Janove Ottesen.

Kjærlighet. Svik. Himmel og helvete. Djevel og gud. Død.

Kaizers-trilogien "Violeta Violeta" handler om alt.

— Vi tar opp de største menneskelige temaene. De mest alvorlige tingene. Men på en underholdende måte. Det skal være et sted å drømme seg vekk, sier vokalist Janove Ottesen.

Den siste plata i trilogien ble utgitt i november. Og er utgangspunktet for konserten i Kilden torsdag.

— Konseptet vokste fram ut fra teksten "Sju bøtter tårer er nok, Beatrice", som jeg brukte over et år på å skrive. I nesten hver eneste setning i den låten ligger det noe jeg har tatt videre tak i, forteller Ottesen til Fædrelandsvennen.

Sjokkerte

Det er gått tolv år siden bandet debuterte med "Ompa til du dør". Og sjokkerte publikum på sin aller første konsert, på Garage i Bergen.

— Folk måpte. Ingen hadde sett maken. Vi hadde en besetning, en instrumentering og en holdning som var veldig unorsk, og vi bombarderte publikum med oljefatsoloer. Den effekten får vi aldri igjen. Vi kan ikke sjokkere lenger, sier Ottesen.

Kaizers har likevel etablert seg blant enerne når det gjelder livespilling. Blant annet på grunn av vokalistens sceneopptreden.

— Livespilling er en egen kunst og jeg elsker det. Det handler mye om å klare å vise at du er hundre prosent tilstede. Jeg synes jeg er blitt bedre og bedre til det. Jeg har en annen energi enn da jeg var yngre. Roligere, men mer intens. Det fins triks for å utstråle tyngde og erfaring.

— Hvor stor del av sceneopptredenen din er innøvd?

— Nitti prosent er der og da. Derfor velger vi alltid setlista samme ettermiddag som vi spiller. Vi kan ikke vite i dag hvilken stemning vi kommer til å føle i morgen, sier han.

Tom Waits

Kaizers-medlemmene hadde prøvd og feilet i diverse andre band før de kom sammen. Og de fant etter hvert fram til en klar plan.

— Det fins to måter å lage musikk på. Man kan spille pop og rock og håpe at man klarer å gjøre det bedre enn alle andre. Eller man kan komme opp med noe nytt og eget. Det var den veien vi ville gå, forteller Ottesen.

Selv var han inspirert av låtskrivere som Dylan, Springsteen og Nick Cave. Og først og fremst: Tom Waits. Han nevner låten "Cemetery Polka", tredjesporet på Waits-skiva "Rain Dogs", som en slags oppvåkning.

Hør "Cemetery Polka" på Spotify

— Da jeg var rundt tjue og hadde hørt den nok ganger, så tenkte jeg at det var noe sånt jeg ville lage. Det er melodisk, men skakt. Det er rytmisk, men ikke akkurat musikk der man teller til fire. Så var det tekstuniverset. Et slags romantisk fattigmannssirkus. En historie blir fortalt med digresjoner, og man blir dratt inn i en absurd verden, sier Ottesen, som ofte har opplevd å bli sammenlignet med Waits.

Kilden

Kaizers har spilt i Kristiansand mange ganger, men konserten i Kilden blir for et sittende publikum. Ikke den type opptreden rogalendingene har gjort mest.

— Det blir et lyttende publikum, og det er fint. Det er vi godt vant med fra utlandet, hvor folk ofte er mer lyttende enn i Norge. Det blir god lyd og tempoet blir kanskje litt roligere enn når det er full fest. Men ikke misforstå, det blir ikke noe balladeshow, understreker han.

— Er det annerledes for deg på scenen når publikum sitter?

— Det er kanskje litt vanskeligere å slippe seg helt løs. Man føler at man er veldig på utstilling, at folk ser på meg hele tiden. Men det handler bare om å synge fint, danse fint, ta seg godt ut og utstråle god energi.

Stor fallhøyde

Kaizers har annonsert at de gir seg etter årets konserter. I hvert fall blir det en lang pause. Ottesen skal nå konsentrere seg om en musikal-variant av Violeta Violeta. Og den har han store planer for.

— Drømmen er å jobbe i ti år med musikalen og få den til England, USA og Asia. Jeg gleder meg til å komponere og ikke være på veien 250 dager i året.

— Hva er det beste du har opplevd i denne Kaizers-epoken?

— Jeg er utrolig fornøyd med hvor bra debutplata ble. Vi klarte å lage en helt særegen sound og så omsette det til 100.000 solgte plater. Vi gikk fra å spille for ti mann i Bergen til 10.000 som headliner på Øya sommeren etter. Så klarte vi å ikke falle i verdi etterpå, selv om fallhøyden var enorm. I stedet økte vi fanskaren og avslutter på topp. Det er fantastisk, sier Ottesen.