Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbukerombudet. Foto: Forbrukerombudet

KRISTIANSAND: Passasjerene som er ute og reiser med Flynonstop, blir oppfordret til å kontakte SAS for å ordne med booking av nye billetter. I praksis må de selv ordne hjemtransport.

— Hva må de gjøre?

— De må booke hjemreise via SAS eller andre de velger å kontakte, sier fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbukerombudet.

- Hvem betaler hjemreisen?

— Det må passasjeren gjøre selv. Men de kan kreve refundert returbilletten med Flynonstop hos konkursboet.

— Får de pengene igjen derfra?

— Neppe. Men hvis boet ikke har penger, vil de som har betalt billettene med kredittkort eller VISA-debetkort kunne kreve pengene igjen fra kortselskapet i ettertid, sier Gjedrem.

Kredittkort tryggest

Returbilletten vil i praksis ofte blir dyrere når den bestilles på kort varsel. Den kostnaden må passasjeren ta selv.

For alle som har bestilt billetter hos Flynonstop i tiden fremover, kan det være nyttig å undersøke hvordan billetten er betalt.

— De som betalt med BankAxept eller faktura, vil nok måtte stille seg sammen med andre kreditorer i kø hos boet. En slik sak viser at man er best sikret hvis man handler reiser med kredittkort, sier Gjedrem.

Han reagerer litt når han får høre at Flynonstop formidlet overnattig i pakke med flybilletter uten å være medlem av Reisegarantifondet.

— Jasså, var de ikke medlem av ordningen?

Fagdirektøren mener begge passasjergruppene må ta grep selv for å komme seg hjem.

— De må innse at ingen kommer og hjelper dem hjem. Dette er en kinkig situasjon, sier han.

Lavprisselskaper ikke medlem

Signe Eriksen, daglig leder i Reisegarantifondet, sier hun var i dialog med Flynonstop da selskapet startet opp.

— Ingen av lavprisflyselskapene er medlemmer hos oss, og heller ikke disse.

- Hvorfor ikke?

— Jeg vet ikke hva slags pakker som ble solgt på slutten. I starten var det slik at pakkene involverte andre partnere. Det kunne være en operatør som var medlem hos oss. I så tilfelle kan forbruker være dekket av ordningen gjennom disse partnerne, sier hun.

- Ikke bra nok

Flynonstop har kontaktet SAS og ber sine passasjerer booke om reisen med dem.

— Er dette bra nok service?

— Det er bedre enn ingenting, mene egentlig nei, ikke bra nok, sier regiondirektør Erik Nyberg hos Forbrukerrådet Agder.

Han mener Flynonstop burde anstrengt seg ytterligere ved å lage avtaler også med Norwegian og KLM, som begge flyr til Kjevik.

Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har lenge ønsket seg en utvidelse av flypassasjerers rettigheter og har ønsket at alle flyselskaper skal ha plikt til å være medlem av Reisegarantifondet.

— En sak som dette illustrerer problemene som kan oppstå når et flyselskap går konkurs. Kanskje er det noe lærdom å trekke av det, sier Jo Torkel Gjedrem.