Reaksjonene har vært mange og sterke, etter at Aftenbladet onsdag denne uken skrev at sovekupeene på Sørlandsbanen stod i fare for å bli fjernet. NSB vil ha flere avganger mellom Stavanger og Oslo på dagtid, og foreslo å fjerne sengeplassene på nattoget for å frigjøre penger til å gjennomføre satsingen.

Selskapet sendte brev til Samferdselsdepartementet i januar. I forrige uke skrev Norsk Jernbaneforbund et brev hvor de argumenterte mot NSBs forslag.

En avgjørelse var ventet like over påske. Men reaksjonene etter onsdagens reportasje har gjort at departementet valgte å fatte en avgjørelse før ferien, ifølge Aftenbladet.

Avslag

Og NSB får ikke gehør fra samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og hennes kolleger. Sovekupeene på Sørlandsbanen skal ikke flyttes til Bergensbanen eller Dovrebanen, men bli værende på Sørlandsbanen.

Antallet avganger mellom Stavanger og Oslo forblir uendret. I alle fall fram til 2017, som dagens trafikkavtale med departementet gjelder til.

— Vi mener senger på nattoget er et altfor godt tilbud til å avvikles. Det er ingen grunn til at Bergen eller Trondheim skal få flere senger, mens Stavanger ikke skal ha noen, sier statssekretær i samferdselsdepartementet og Rogaland Senterpartis førstekandidat til Stortinget, Geir Pollestad, til Aftenbladet.

I dag er Stavanger-Oslo den strekningen i landet med høyest flyandel. 50 prosent av persontrafikken mellom de to byene skjer i luften.

— Det i seg selv er grunn god nok til å beholde sovekupeene på nattoget. Å sove godt til Oslo er i dag det eneste reelle tilbudet som kan konkurrere med fly, understreker Pollestad.

Godt belegg

— Det er for få som benytter seg av sengene i dag, det er med å spille inn på ønsket om en forandring, sa markedsansvarlig på Sørlandsbanen, Dag Brekkan, til Aftenbladet onsdag.

Det er ikke Samferdselsdepartementet enige med ham i. I dag er det 140 sitteplasser og 60 senger på nattoget på Sørlandsbanen. Gjennomsnittlig belegg er 120 i sittevognene og 35 i sovekupeene.

— Dersom man legger antallet kupeer til grunn, som er det mest riktige i denne sammenhengen, er det i realiteten fullt belegg. En må jo kjøpe hele kupeer, så prisen er den samme om 30 eller 60 sover i dem, sier Pollestad, som selv har opplevd ikke å få sengeplass når han skal pendle fra Bryne til jobb i Oslo.

— Jeg har fått veldig mange henvendelser fra reisende som forteller om samme erfaring, sier Pollestad og legger til:

— 35 er et lavt tall om en regner ut fra antallet senger, men høyt om en regner etter antallet kupeer. Og det er slik en bør regne. Det er ingen som driver hotell som sier de har 17 ledige senger, men ingen rom.

Samferdselsdepartementet vil be NSB om å oppgi belegg i kupeer og ikke senger i framtidige endringsforslag.

Geir Pollestad understreker at det er forståelse i departementet for at spesielt Agder-fylkene og Telemark heller vil ha flere avganger enn et nattog med sengeplasser som innbyggerne deres ikke kan benytte. I dag er det nemlig ikke mulig å bestille sovekupé fra Kristiansand til Oslo eller Oslo til Kristiansand.