Den uavhengige organisasjonen presenterer jevnlig kollisjonstester av nye og viktige bilmodeller.

I denne siste runden ble BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 og Peugeot 208 knust etter alle EuroNCAP-kunstens regler, som stadig blir strengere.

Alle fire klarte de påkrevde fem stjernene. Særlig BMW-en utmerker seg i deldisiplinen for fotgjengersikkerhet, selv om den oppsiktsvekkende nok må se seg slått av den nye pick-upen Ford Ranger.

— Dette er gode nyheter for myke trafikanter, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bli venn med oss på Facebook!

18 prosent over

Et helt sentralt krav for å oppnå maksimal score i kollisjonstesten, er nemlig hvordan frontpartiet er utformet.

Ved forrige revisjon av testkriteriene, ble kravet økt fra 40 til 60 prosent for fotgjengersikkerhet.

3-serie oppnådde prisverdige 78 prosent på dette området. Det er et godt resultat for en kompaktklassebil uten aktivt panser, konstaterer testerne.

Hyundai i30 er neste på listen, med 67 prosent, mens SUV-kometen i Norge, Mazda CX-5 endte på 64. Nærmest å falle ned til fire stjerner, var småbilen Peugeot 208 - med sine 61 prosent.

— Det viktig å huske at dette er første året med de skjerpede kravene på dette området. At alle bilene kommer over kravet er positivt, mener Engebretsen.

Mazda best i smell

SUV-en CX-5 sto frem som den klart beste av de fire både i sidekollisjonen og den krevende stolpetesten.

Her oppnådde den nye modellen maksimal score, mens den nye i30-modellen skuffet i stolpetesten. Alvorligst var oppdagelsen av dårlig brystbeskyttelse for fører og passasjer.

Men det ble ikke helsvart for den tsjekkiskproduserte Hyundaien: i30 oppnådde nemlig de beste resultatene blant de fire for beskyttelse av barn i baksetet.

— Selv om alle bilene i denne kollisjonstesten totalt får fem stjerner, har de styrker og svakheter på de ulike testområdene. Derfor er det viktig at bilkjøperne ser på deltestene for hver enkelt bil og tenker gjennom hva som er viktig for dem ved kjøp av ny bil, avslutter Jan Ivar Engebretsen.

Skryt for nødbrems

Både CX-5 og 3-serie får skryt for at de har automatiske, uavhengige nødbremsesystemer. De slår inn uansett førerens reaksjon, for å redusere farten mest mulig eller stoppe helt, ved fare for kollisjon.

— Hvis alle biler hadde slike bremsesystemer, kunne faren for ulykker blitt begrenset - eller unngått - på europeiske veier, sier generalsekretær Michiel van Ratingen i EuroNCAP.

Han mener CX-5, som har bremsesystemet som standard i de fleste europeiske markeder, er et eksempel til etterfølgelse for andre bilprodusenter.

En hovedårsak er at EuroNCAP tar sikte på å vurdere nødbremssystemer særskilt i fremtidige testprosedyrer.

Feirer 15-årsjubileum

Neste måned feirer kollisjonslaboratoriet at det har eksistert siden 1997. Samtidig legger EuroNCAP frem neste fase i testutviklingen, der blant annet teknologier som de nevnte nødbremsesystemene inngår.

Instituttet vil også fortsette å dele ut utmerkelser til bilprodusenter som gjør noe ekstra på sikkerhetsfeltet. Sist ut var Audi, som mottok sin andre for sin «pre sense front plus»-teknologi - som finnes som ekstrautstyr på Audi A6. Teknologien baserer seg på to langtrekkende radarer i fronten. De følger med på det som skjer foran bilen, med sikte på å unngå eller begrense kollisjoner med forankjørende biler selv om føreren skulle være uoppmerksom.

Tenker du mer på egen sikkerhet i bilen enn hvor hard medfart en fotgjenger eventuelt ville få ved et sammenstøt? Kommentér saken!