Politiets data— og materielltjeneste (PDMT) ser for seg at politidistriktene skal slippe å være bileiere og streve med innkjøp, service og vedlikehold.

I stedet foreslår PDMT overfor Politidirektoratet at de overtar hele bilparken, både sivile biler, uniformerte, administrasjonsbiler og spesialkjøretøyer.

Dermed blir PDMT som et «bilutleiefirma» der politidistriktene tegner en leiekontrakt for kortere eller lengre tid, skriver Politiforum.

Kostbart bilhold

PDMT har allerede mye ansvar for politiets bilpark, og er den som setter krav og inngår avtalene med de bestemte importørene.

Politidistriktene kan enkelt bestille en ny bil fra politiets egne nettsider, men sitter med ansvaret for alt vedlikehold.

Og en politibil er ingen billig affære: Den råeste Volkswagen Passat med 300 hestekrefter koster en million kroner ferdig utrustet med politiutstyr.

– Leie av biler gir økonomisk forutsigbarhet for distriktene, mer fleksibilitet og betydelige administrative besparelser. For PDMT vil ordningen sikre mer forutsigbar flåtestyring og bedre dialog med leverandørene, sier avdelingsdirektør Jan Westbye til Politiforum.

Ikke bare noen få typer

Ordningen med leiebil for politiet kan også bety slutten på valget av én bestemt patruljebil. De siste årene har Volkswagen Passat vært politiets patruljebil, etter at Volkswagen vippet Volvo av pinnen i 2007. Politiets «maje», altså vanlige kassebil, er Mercedes Vito.

I stedet skal bilparken tilpasses behovene politiet har for patruljebil, maje eller administrasjonsbil.

Trenger politipenger

PDMT trenger midler fra politidistriktene for å kunne starte opp som «leiebilfirma», men er klare til å starte ordningen nærmest umiddelbart.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Espen Strai ved PDMT er man ikke avhengig av å vente til dagens avtaler med bilimportørene går ut.

Et stort antall politistudenter er på vei ut i jobb, og vil gjøre at distriktene trenger flere biler. Naturlig nok ønsker de ikke å kjøre rundt i rustne og slitne tjenestebiler.

Følg oss på Facebook!