Snapchat, tjenesten hvor bildene eller tekstmedlingen du sender forsvinner få sekunder etter at mottager har sett beskjeden, har bestemt seg for å slippe annonsørene løs. Det kunne Snapchat-sjef Evan Spiegel avsløre på en grunderkonferanse i San Francisco denne uken, skriver the Verge.

Den populære tjenesten som på rekordtid har blitt det nest største sosiale mediet i Norge etter Facebook, planlegger ifølge Spiegel å åpne for reklame i sine såkalte «stories».

En funksjon Snapchat lanserte for ett år siden, og som lar brukerne poste og legge flere bilder og videoer etter hverandre slik at det blir en historie. Elementene som legges til er synlige i 24 timer.

Valgfri reklame?

De fleste tolker Spigels uttalelser dithen at annonser dermed ikke vil dukke opp i vanlige Snapchat-medlinger, men kun bli en del av stories-funskjonen. Og det vil ifølge Snapchat-sjefen være valgfritt om man vi se eller hoppe over annonsene som legges inn mellom brukernes egne bilder og videoer.

Snapchat, som ikke samler inn like mye personlig informasjon om brukerne som Facebook og Twitter, vil angivelig heller ikke målrettet reklamen mot enkeltbrukere.

— Den vil simpelthen bli lagt inn i «stories» synlig for hvem det måtte være som ser den, sa Speigel.

Så gjenstår det å se hvordan reklamen vil integreres og fungere i praksis. Annonsører er som kjent opptatt av å nå målgruppene sine.

Snapchat har ikke bekreftet noen eksakt lanseringsdato, bare at annonser «snart» vil bli en realitet.

Interessert i mer stoff om sosiale medier? Følg RIKSdigital på facebook eller twitter!

Les også:

Hvorfor flokker «alle» til Ello?

Twitter vil vite mer om deg

Fem ting du bør vite om Ello

Når små data blir store

Tror ikke Ello vil utfordre Facebook

Tre ting som irriterer med Ios8

Unngå ledertabber i sosiale medier

Krever innsyn i Googles søketeknologi