— Nå er det snart påske, og det er helt vanlig med slik priskrig på godteri. I påsken skal folk få kose seg og fylle opp påskeegget sitt. Jeg synes ikke dette er sjokkerende, skriver Bent Høie (H) i en epost til Bergens Tidende.

Rema 1000 har ledet an i priskrigen, med Kiwi, Coop Mega og Coop Extra halsende like bak. To uker før påskeaften får man smågodt så billig som 2 kroner og 90 øre per hekto.

— Jeg er helt enig i at vi må få lov å fylle opp påskeegget. Men når prisen er så lav som 2,90, så fører det til at mange ikke bare fyller opp påskeegget, men svære bæreposer med godteri. Det vil mange ønske å spise etter hvert, og da er det helseskadelig. Jeg synes at det er en dårlig signaleffekt Høie sender ved å ikke ta dette mer alvorlig, sier Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse sør-øst ved sykehuset Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo.

Også ernæringsfysiologer rister på hodet over priskrigen på noe av det mest usunne man får kjøpt.

— Jeg tror ikke fråtsing i godteri av og til slår ut på folkehelsen. Men når man kjøper mer og får i seg 400-500 kalorier per hekto, da må man spørre seg selv om det er god «deal», eller om det er bedre å betale litt mer over tid og spare seg selv for sukker- og kaloribomben, sier klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson ved sykehuset i Tønsberg overfor VG. (©NTB)