— Relativt sett er Linkedin 50 prosent mer utbredt i Norge enn i verden ellers. Hos oss har 21 prosent av befolkningen en Linkedin-profil, eller nesten 50 prosent av alle yrkesaktive.

Frank Amundlien står helt fremme i et møtelokale hos Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. Sammen med kompanjong Stefan Jensen fra SelectionPartner holder han lunsjmøteforedrag om fenomenet Linkedin, næringslivets svar på Facebook. Alle 55 stoler og et par vinduskarmer er opptatt. Emnet interesserer.

313 mill.

Linkedin har eksistert i 11 år nå. Globalt finnes 313 millioner profiler. (Facebook: 1,3 milliarder.)

Bildet ble tatt høsten for tre år siden, da selskapet bak det sosiale mediet Linkedin ble notert på New York-børsen. I tredje kvartal 2014 hadde selskapet inntekter på 3,4 milliarder kroner, 45 prosent mer enn i samme periode i fjor. Veksten understreker Linkedins fremvekst. Foto: NTB Scanpix

— I Norge er gjennomsnittsalderen på en Linkedin-bruker 44 år. På Facebook er det blitt 40 år. Linkedin egner seg til rekruttering, headhunting, markedsføring og omdømmebygging. Men husk: Halvhjertede forsøk gir gjerne halvhjertede resultater, formaner Frank Amundlien.

Han trekker fram en del standard fallgruver:

— Legg arbeid i sammendraget av din faglige profil. Det er fint å regne opp hva du har gjort. Enda bedre er det å skrive litt om hva du har oppnådd! mener han.

Han har flere råd å by på:

— Linkedin byr på et utall innstillingsmuligheter. Hva viser du fram - for hvem? Hva vil du motta - fra hvem? Og hvem vil du «være connected med», altså ha som «venn»? Vær skeptisk til forespørsler fra personer du ikke kjenner til. Meld deg gjerne inn i relevante grupper, og følg med på relevante firmaer. Hold deg oppdatert og tenk gjennom hvilke typer henvendelser du ønsker. En god ting ved Linkedin er at også de som ikke er i aktiv jobbsøkermodus, kan oppleve å få henvendelser fra potensielle arbeidsgivere som har festet seg ved innholdet i profilen. Og det må da være kult! mener samme Amundlien.

- Brukervennlig

Jan Pedersen, daglig leder for Sørlandet hos Personalhuset Staffing Group, bekrefter Linkedins fremmarsj.

— I tillegg er det blitt mer brukervennlig. Vi benytter det både til aktivt søk og som annonsekanal. Det gode er at vi kan skreddersy målgruppen, forteller Pedersen.

At nesten 50 prosent av Norges yrkesaktive befolkning er på Linkedin, synes han høres litt mye ut.

— Men det henger nok sammen med at vi ser mange uferdige profiler. Folk registrerer seg, men etterpå skjønner de ikke helt hvorfor og blir passive brukere. Andre er svært så aktive.

Glenn Olsen, daglig leder hos Bemanningsbyraaet, supplerer:

— Ett aspekt ved Linkedin er mulighetene til å sette seg inn i en person bakgrunn før et møte med vedkommende. «Stilltiende informasjonsinnhenting» kaller vi det. Selv gjør jeg det ofte, og reserverer meg ikke mot at vedkommende skal kunne se at jeg har vært inne og sett. Det blir litt som skattelistene fra og med i år; du ser hvem som har kikket deg i kortene.

Per Lund, avdelingsdirektør hos Nav i Vest-Agder, forteller at kollegene i Telemark er i ferd med å utvikle «moduler på innsiden av Linkedin», som han uttrykker det.

— Det virker seriøst og målrettet i forhold til næringsliv og bedrifter.

- Vær bevisst på digital profil

Øystein Sæbø, førsteamanuensis i informasjons- og kommunikasjonssystemer ved UiA, arbeider mye med sosiale medier. Han er bortreist, men Fædrelandsvennen sakser litt fra en artikkel han var hovedkilde til i 2013:

— Tilstedeværelse på Linkedin og andre, sosiale medier danner i sum din digitale profil. Vær bevisst på hvordan den ser ut. Når det gjelder Linkedin spesielt, gir det potensielle arbeidsgivere et inntrykk av din faglige profil, et stykke på vei også din personlige. I tillegg får du vist fram hvilket nettverk du bringer med deg inn i en organisasjon. Det er viktigere enn man ofte tenker. En informativ, ryddig profil og et interessant nettverk gir godt inntrykk og gjør den innledende silingsprosessen enklere for hr-konsulenten eller bemanningsbyrået, uttalte Øystein Sæbø blant annet.