— Det har blitt en veldig stor suksess. Jeg er overrasket, og hadde ikke sett for meg dette, sier Maczim Hansen til Fædrelandsvennen.

Han er eier og daglig leder i Salto Film og Fjernsyn. I hele 2013-14-sesongen tok han med seg sitt videoteam og fulgte Vålerenga Ishockey - både på isen, i garderoben og hjemme i egen stue. For første gang ble norske seere bedre kjent med garderobekulturen til et ishockeylag.

— Ideen kom innad i TV 2, og vi fikk spørsmål om vi ville lage dette. Så da hadde vi en prøvedag på Jordal, med fem kameraer. Da oppdaget vi fort at dette var veldig utadvendte gutter som ikke var redde for å by på seg selv. Noen mer enn andre, naturligvis, sier produsenten.

1000 timer opptak

I utgangspunktet skulle den første sesongen bli sendt over 12 episoder, men grunnet 1000 timer opptak ble det seks ekstra episoder.

— Det var veldig enkelt å få fri tilgang til alt, og det var også nødvendig for oss for at det skulle bli bra. Vi møtte ikke en eneste låst dør, og var med på det meste, sier Maczim Hansen, og legger til:

— Det ble helt naturlig å være i garderoben til slutt, og jeg følte at vi ble en del av laget. Om vi ikke var der spurte spillerne hvorfor. Jeg tror det er det som har gjort at vi skildrer miljøet så godt som vi gjør. Jeg føler jeg har fått 30 nye, gode venner gjennom å jobbe med dette, sier han.

- Ærlig fremstilt

Vålerenga-trener Espen «Shampo» Knutsen er veldig glad for samarbeidet med Maczim Hansen og tv-teamet hans. Derfor har ikke Vålerenga låst en eneste dør - og det med den tidligere NHL-proffen er viktig for at serien skulle bli best mulig.

Tommy Maczim Hansen (produsent Salto Film og Fjernsyn) og Vegard Normann (produsent TV 2) foran Vålerenga-gjengen på premieren på Klingenberg Kino i Oslo. Foto: Espen Solli

— Serien er helt ærlig og bra fremstilt. Det viser hvordan miljøet er. Det er viktig både for oss og norsk hockey å vise hva som foregår på innsiden, sier Shampo, som scoret 30 mål og hadde 111 poeng totalt på 207 kamper i verdens beste hockeyliga.Og Knutsen skryter av jobben produsenten fra Grimstad har gjort.

— Tommy har vært veldig bra å forholde seg til. Han har glidd fint inn i gruppa, og blitt en av gutta. Måten de har klippet sammen serien er strålende, sier Vålerenga-treneren.

I gang med ny sesong

Første episode av serien, som ble sendt på TV 2 Zebra, ble sett av 91.000 mennesker. Snittet gjennom første sesong lå på rundt 80.000 seere.

— Utenom direktesendte sportsarrangementer, som eliteseriefotball, er dette noe av det som rater best på kanalen, sier Håvard Solem, presseansvarlig for «Iskrigerne».

Serien ble tatt så godt imot av TV 2 at de bestemte seg for å lage en ny sesong. Den er de allerede godt i gang med å filme.

— Tommy og hans stab har virkelig gjort en fantastisk jobb. Han har hatt all regi og filmet mye selv. Denne serien hadde aldri blitt like god uten Tommy, sier Vegard Normann, TV 2s produsent av serien.

Han legger til:

— Vi har fått så mye skryt for den første sesongen, og nå har vi fått store forventninger å leve opp til - noe å bevise. Men jeg er sikker på at Tommy og hans team kommer til å levere igjen.