— Søknaden for Setesdal ble uheldigvis borte i systemet da det manglet saksnummer i emnefeltet, forteller seniorrådgiver Tom E. Nørbech i Transnova. Selv om årets tildeling til ladestasjoner i Norge er over, opplyser Nørbech at Transnova likevel har besluttet å gi støtte til en ladestasjon i Evje som skal inneholde to ladere og fire punkt.

- Godt grunnlag

Tarald Myrum, styreleder for regionrådet i Setesdal som står bak søknaden om støtte til fire ladestasjoner langs riksvei 9, er glad for vendingen saken nå har tatt.

— Saken har fått en vesentlig mer positiv vending enn i utgangspunktet. Selv om vi ikke fikk støtte til alle stedene vi søkte om, er dette et godt grunnlag for å få bygd ut hele Setesdal på sikt, sier Myrum.

Regionrådet søkte i utgangspunktet om støtte til ladestasjoner i Evje, Bygland, Valle og Bykle. Da årets tildeling fra Transnova til ladestasjoner for elbil i Norge ble offentliggjort forrige uke, manglet Setesdal på lista. I et intervju Fædrelandsvennen gjorde med Transnova i forbindelse med utdelingen, uttalte seniorrådgiver Nørbech at Setesdal burde søke om midler. Transnova inngår i Statens Vegvesen, og etter litt fram og tilbake viste det seg til slutt at det var en intern feil i vegvesenets postmottak som gjorde at setesdølenes søknad ikke hadde kommet med.

Plaster på såret?

— Er tildelingen til Evje et plaster på såret for feilen? - Evje ville nok fått støtte dersom den hadde vært med i den ordinære tildelingen. De tre andre lokasjonene oppfylte ikke kriteriene for støtte, forteller Nørbech.

Av de 70 ladestasjonene som fikk støtte gikk omtrent en tredjedel av midlene til etableringer i veiforbindelser ved nasjonale transportkorridorer mens to tredjedeler av midlene gikk til etablering i byområder eller rekkeviddeforlengninger rundt byområdene.Byområder er definert som Norges 30 største tettsteder, og rekkeviddeforlengninger rundt byområder kan etableres inntil 70 kilometer fra byområdene.

To ladere langs E 18

I Aust-Agder ble to søknader innvilget i den ordinære tildelingen, en ladestasjon med fire ladepunkter ved Stoa i Arendal og en tilsvarende ved Brokelandsheia i Gjerstad kommune.

Fra Vest-Agder kom det totalt fem søknader, deriblant fire fra Åseral som ifølge Nørbech ikke oppfylte kriteriene for støtte.

Mangler tysk ladestøtte

— Sørlandet har en relativt grei dekning av hurtigladere, mener Nørbech og forteller at Kristiansand har et hurtigladetilbud for de fleste typer elbiler.

— Det som mangler er Combo-standarden, som brukes til hurtiglading av BMW og Volkswagen. Vi hadde en søknad om dette, men dessverre hadde vi ikke mulighet til å gi den prioritet denne gangen. Vi oppfordrer aktørene i området om å søke om dette igjen på vår neste utlysning av tilskudd til ladeinfrastruktur, sier Nørbech.

- Altfor lavt ambisjonsnivå

Gapet mellom behovet for ladere og antall elbiler vil fortsette å øke, mener den kristiansandsbaserte ladestasjonsoperatøren Grønn Kontakt.

— Det går nesten ikke an å gi tilskudd til kun 40 hurtigladere i 2014 men den veksten vi har i antall elbiler, sier daglig leder i Grønn Kontakt, Jan Pedersen. Han mener det kommer til å ta altfor lang tid å få bygd ut et tilfredsstillende nett av hurtigladere med den utbyggingshastigheten som er per i dag.

— Vi var opptatt av å dekke hull i hurtigladedekningen mellom Stavanger og Oslo, men fikk ikke respons på det, noe jeg synes er merkelig og skuffende, sier Pedersen.

I Vest-Agder søkte Grønn Kontakt om støtte til fire ladestasjoner i Åseral og en i Kristiansand, men fikk ingen av søknadene innvilget. I Aust-Agder fikk selskapet støtte til stasjonene i Arendal og på Brokelandsheia.