Annonsen over er fra 1983, og supertilbudet gjaldt kun i tre dager i desember. Ikke i to måneder.

Vi setter over til moderne tid, til denne dag, og sannheten må ses rett i hvitøyet: I Norge spiser vi altfor lite svineribbe til jul. Bare sånn cirka 3,2 millioner ribbesider. Pluss en haug importerte ribber, da. Men likevel.

Noen må ta ansvar — gjøre noe med det!

Kjøttbransjen tar et tak

Blant helsemyndighetene er det bare salatspisende pingler med altfor store pekefingre. Så noen andre må ta i et tak.

Bli med og vær flue på veggen i et hemmelig møte mellom to av kjøttbransjens store gutter, der gutter er nettopp gutter, kjøtt er mat, og fisk er fisk.

To konsernsjefer, med andre ord. Og de har en plan.

— Vi kan jo ikke sitte og se på at folk ikke stapper i seg mer juleribbe. Det er et velferdsproblem, sier sjefen i Norges største slakteribedrift.

— Nemlig! Så hva med å sette ned prisen? Du må ta mindre for ribbene, og så selger jeg dem med tap, sier sjefen for Norges største butikkjeder.

De ser på hverandre, konkluderer i kor. - Genialt. Da får vi sikkert en pen bonus oppå konsernsjeflønnen også!

Prisen ble manipilert

Som sagt så gjort. Vips var butikkprisen manipulert ned i 114 kroner kiloen. 114 kroner. Folk løp og kjøpte.

Nei, stopp. Dette møtet er oppdiktet!

114 kroner er riktignok det ribben i realiteten ville kostet med samme tilbudspris som for 30 år siden. Det ville vært et like godt tilbud. Men det jeg innledningsvis kalte «moderne tid» er i virkeligheten en «syk, syk tid».

Ribben «holder stand» heter det. Vi spiser like mye ribbe uansett. Men det har stanset for fornuften. På 20 år har gjennomsnittsprisen for ribbe sunket med 80 prosent.

Det er blitt så ille at mange av oss er i ferd med å bli ille berørt. Det er så smått blitt flaut å sette så billig mat på bordet. Fordi det ikke er forenlig med god dyrevelferd, og fordi det er dårlig butikk.

Den nye virkeligheten

Derfor, la oss lytte til hva de to konserntypene faktisk sier i 2014. Først Arne Kristian Kolberg, konsernsjef i Nortura, i en kronikk i Aftenposten:

«Det er på tide at den ensidige oppmerksomheten om prisnivå balanseres av økt oppmerksomhet rundt bærekraft, dyrevelferd og mattrygghet.»

Så Per Roskifte, konserndirektør i Norgesgruppen, som eier blant andre Meny, sier i Dagens Næringsliv nylig:

«De siste årene har det til dels vært en priskrig på ribbe altfor tidlig i sesongen, og det kan vi godt beklage.»