— Det er egentlig verdens enkleste musikkvideo, men samtidig er det noe av det vanskeligste jeg har gjort på lenge.

Det sier Kristiansand-regissør Sten Hellevig om den ferske Marit Larsen-videoen «I Don't Want To Talk About It».

Låten hører til på Larsens fjerde soloalbum «When the Morning Comes», som kommer ut i dag og allerede har fått gode anmeldelser.

Usikker

Hellevig har jobbet med Larsen tidligere også, og dessuten laget musikkvideoer for artister som Thom Hell, Don Juan Dracula, og JR Ewing.

Denne gangen ga Larsen kristiansanderen i oppdrag å lage noe «enkelt og kult».

Sten Hellevig på Torshov der "I Don't Want To Talk About It" ble spilt inn. Foto: Jan Frantzen

Så han tok med seg popstjernen til Torshov i Oslo og plasserte henne i et typisk urbant Oslo-strøk. Der sang hun låten sin foran kamera på ett take. Jobben var gjort på få minutter.Den vanskelige biten kom etterpå.

— Jeg hadde en idé, men var usikker på om det ville fungere. Det er en del gjentagelser i teksten, så jeg ville prøve å bruke ordene kun den første gangen de ble sunget i videoen, og deretter kopiere dem om og om igjen. Derfor er det bare et par minutter med opptak som blir brukt, selv om låten varer i tre og et halvt minutt, sier Hellevig.

Inspirerende

Marit Larsen mener klippingen av videoen er svært effektfull, ikke minst fordi den tydeliggjør hva hun synger om.

— Teksten i den låten er veldig viktig for meg, og jeg er glad for at den kommer så godt fram. Det er inspirerende at det er så lite som skal til for å få en så bra video, sier den plateaktuelle 31-åringen.

Larsen forteller at hun har fått gode tilbakemeldinger fra fansen på videoene hun har gjort med Hellevig.

— Sten er utrolig gøy å jobbe med fordi han er veldig fokusert og veldig entusiastisk. Og han bryr seg like mye om videoen som jeg gjør om musikken, sier hun til Fædrelandsvennen.

Musikk er hobby

Hellevig flyttet til Los Angeles for fem år siden og jobber først og fremst med reklamefilm. For tiden er han imidlertid i Oslo og gjør ferdig sin første fiksjonsfilm, «Dryads», som skal ut neste år.

Musikkvideoer er mest som en hobby, selv om drømmen var å gjøre det på fulltid.

— Planen var å flytte til London og jobbe med musikkvideoer, men på det tidspunktet sank budsjettene veldig, i takt med andre forandringer i musikkbransjen. Da ble det vanskelig å leve av.

— Og nå er det fiksjonsfilm du ønsker å drive med?

— Ja, film og tv. Jeg kunne satset hardere på reklamefilm i USA og levd av det, slik jeg gjør i Norge. Men jeg ønsker å jobbe med fiksjon, sier Hellevig, som nå har kjøpt seg hus i Los Angeles. Han føler at han passer godt inn i verdensmetropolen.

— Som mange andre har jeg nok et love/hate-forhold til byen. Jeg er jo arbeidsnarkoman og opptatt av film hele tiden, så i LA er jeg en ganske normal person, smiler han.

— Det er slitsomt at man må bruke bil hele tiden, flere timer om dagen. Men det er faktisk fin natur der også, mye fin skog som jeg er glad i. Dessuten er det fin energi i byen, folk er positive og oppløftende. Det er et inspirerende sted å være.